Analyse
Surfen op de golf van mobiel internet 6 jaar geleden - maandag 30 mei 2011

De verkoop van smartphones en tabletcomputers zit in de lift. Hoe een graantje meepikken van de hype rond mobiel internet?

Een revolutie

In de eerste drie maanden van dit jaar was een op de vier verkochte telefoons een smartphone, een draagbare telefoon waarmee u overal kunt internetten. Ook de recentere tabletcomputers zijn een echt commercieel succes. De mogelijkheden van mobiel internet lijken op heel wat domeinen schier onbeperkt (media, gerichte advertenties dankzij geolocatie, mobiele tv, mobiel betalen …).

 

We concentreren ons hier eerst en vooral op de fabrikanten van mobiele toestellen zoals smartphones en tabletcomputers. Ze profiteren rechtstreeks van de wereldwijde groei van het mobiele internet. In de groeilanden is de smartphone dikwijls de enige toegang tot internet.

 

Apple als voortrekker

De poorten tot mobiel internet gingen pas echt open met de komst van de eerste iPhone van Apple in juni 2007, die een overdonderend succes was. Dit technologische hoogstandje dat door een computerbedrijf ontworpen was, schudde de markt van mobiele telefoons die tot dan toe gedomineerd werd door Nokia grondig door elkaar. De Finse groep commercialiseerde op dat ogenblik ook al mobieltjes met internetverbinding, maar die konden niet tippen aan de smartphone die Apple ontwikkeld had. Het succes van de opeenvolgende generaties iPhones was zo groot dat Apple in het eerste kwartaal 2011 de Finse reus als marktleider verdrong: de verkoop van iPhones leverde Apple 8,9 miljard euro op, terwijl Nokia in totaal voor 7,1 miljard euro telefoons verkocht. De sleutel tot dat succes? Een gebruiksvriendelijk en technologisch vooruitstrevend product, een door de emblematische ceo Steve Jobs zorg-vuldig georchestreerde marketingcampagne en een goed voorziene App Store met duizenden toepassingen (“apps”) die Apple toelaten de iPhone twee keer duurder te verkopen dan de meeste concurrerende producten. Nokia dat niet in staat was om die tsunami het hoofd te bieden, zag zijn marktaandeel (in volume) in de smartphones van bijna 40 % in 2009 ineenstuiken tot iets meer 20 % op dit ogenblik. De winst en de beurskoers volgden dezelfde weg. Het recent gesloten samenwerkingsakkoord met Microsoft (niet kopen) dat zelf achteruitboert, zal volgens ons niet veel veranderen aan de grond van de zaak.

 

Apple heeft nog meer slachtoffers gemaakt, sectorgenoten zoals Motorola (niet kopen) of Sony-Ericsson die niet in staat waren om zichzelf weer uit te vinden. Het Canadese RIM (niet kopen) heeft de schade kunnen beperken: dankzij zijn Blackberry, een smartphone die zich voornamelijk op bedrijven richt, slaagde de groep erin haar marktaandeel enigszins te beschermen (14 % in 2010, tegen 20 % in 2009).

 

Azië eist plaats op

Een andere gigant uit de informaticasector, Google, pikt een graantje mee van de smarphoneboom via zijn besturingssysteem Android. Dit kwaliteitsproduct kan een groeiend aantal vooral Aziatische fabrikanten van smartphones bekoren. Deze jonge spelers uit Zuid-Korea (Samsung en LG), Taiwan (HTC) en China (Huawei en ZTE) eisen een steeds groter deel van de koek op. Zo steeg het marktaandeel van Samsung van 3 % in 2009 tot 11 % in het eerste kwartaal van dit jaar.

 

Tablets veroveren de markt

Ook op de markt van tabletcomputers met touchscreen zorgde Apple voor een aardverschuiving. Zijn iPad die in de loop van 2010 op de markt kwam, palmde dat jaar 84 % van de markt in. Een aantal informaticareuzen dat de smartphonetrein gemist had, wil er deze keer bij zijn, temeer daar tabletcomputers verwant zijn met laptops en als zodanig de verkoop van pc’s bedreigen.
Zo werkt Intel dat met zijn microprocessoren meer dan 80 % van de wereldwijd verkochte computers uitrust, momenteel aan de ontwikkeling van een processor die kan concurreren met de processor van het Britse ARM Holdings waarvan bijna alle smartphones en tablets voorzien zijn. De markt beloonde dit dynamisme met een mooie koersklim.

 

Computerfabrikanten zoals HP (niet kopen), Dell (niet kopen), Asus en Acer beginnen hun eigen tabletcomputers uit te brengen, waarbij ieder eigen accenten legt. Maar hun achterstand op Apple qua timing en marketing is enorm. Ondanks de opkomst van een groot aantal concurrenten verwacht het studiebureau Gartner dat het marktaandeel van Apple zich dit jaar op bijna 70 % zal handhaven en in 2015 nog altijd bijna 50 % zal bedragen. Door die gretigheid van de computerfabrikanten riskeert de markt echter snel oververzadigd te raken, wat de rentabiliteit bedreigt van hen die zich niet voldoende diversifieerden of de klanten niet konden verleiden. Er zullen uiteindelijk maar enkele uitverkorenen overblijven.

 

Besluit en advies

De markt van mobiele apparatuur verschuift steeds meer naar Azië waar eersteklas spelers zoals Samsung, LG, HTC, ZTE en Huawei hun opwachting maken. Rechtstreeks beleggen in die aandelen die aan de beurs van Seoel, Hongkong, Taiwan of Shenzen noteren, is voor een gewone westerse sterveling niet mogelijk. Datzelfde geldt ook voor de Taiwanese producenten van tablets Acer en Asus.

 

Van de westerse marktspelers kon geen enkele ons tot een aankoop verleiden. De verwachte groei van de verkoop van smartphones en tablets zal echter de activiteit bij een rist fabrikanten van componenten aanzwengelen. Een aantal daarvan (ARM, Intel, STMicroelectronics en Texas Instruments ) volgen wij al op.

 

We introduceren ook het Amerikaanse TriQuint Semiconductor in onze selectie, een Amerikaans bedrijf dat elektronische componenten ontwikkelt en waarmee onder meer de iPhone en de iPad uitgerust zijn..

 

Bedrogen verwachtingen voor telecomoperatoren

Mobiel internet is voor hen niet de groeipool geworden die de telecomoperatoren gehoopt hadden. Het grootste deel van de winst uit die niche gaat vooral naar Apple en Google die geld halen uit apps voor smartphones. Het Nederlandse KPN (houden) heeft onlangs zelfs verklaard dat de ontwikkeling van het mobiele internet tot gevolg heeft dat er om te telefoneren steeds meer gebruik gemaakt wordt van programma’s als Skype, zodat de klassieke operatoren minder inkomsten puren uit telefonische gesprekken. Wij zijn er echter van overtuigd dat de operatoren uiteindelijk hun deel van de koek zullen bemachtigen o.m. door hun tarievenpolitiek aan te passen of door de grootverbruikers van bandbreedte zoals YouTube aan te spreken. Hoewel ze niet onmiddellijk met de sterkste groeiperspectieven uitpakken, kunnen de telecomaandelen ons wel bekoren omwille van het gulle dividend dat ze uitkeren. Zo staan Vodafone, Telefónica, France Télécom, AT&T, Telecom Italia en het Braziliaanse Telesp (hoger risico) op ons aankooplijstje.

 

Deel dit artikel