Analyse
Sociale netwerken: een nieuwe internetbel? 6 jaar geleden - maandag 23 mei 2011

Euforie rond aandelen van sociale netwerken: meedoen?

Na het Chinese sociale netwerk Renren begin deze maand maakte ook het professionele sociale netwerk LinkedIn zijn entree op de beurs. Wellicht zullen andere kampioenen van het digitale tijdperk zoals Facebook, Twitter of Groupon volgen. De twee introducties waren alvast een overrompelend succes: het aandeel Renren ging de eerste dag 28,6 % hoger. De markt kende het bedrijf dat vorig jaar een omzet van amper 76,5 miljoen dollar draaide en dat nog geen winst maakte, een waarde van 7 miljard dollar toe. LinkedIn schoot zelfs 109 % hoger. Tegen de slotkoers van de eerste beursdag is het bedrijf bijna 9 miljard dollar waard voor een omzet van slechts 243 miljoen dollar. Facebook zou zelfs een waarde van 70 miljard dollar kunnen halen, meer dan Boeing of Ford!

Is er een nieuwe internetzeepbel in de maak?

Volgens ons zijn die waarderingen fel overdreven, al moeten we toegeven dat de huidige internetspelers niet veel meer gemeen hebben met hun voorgangers uit de jaren 90. Eerst en vooral vervalt het aantal webgebruikers van toen (250 miljoen begin 2000) in het niets in vergelijking met de 2 miljard surfers van vandaag. Voorts is de snelheid van de internetverbindingen exponentieel toegenomen. De markt is dus veel groter, wat ook tot uiting komt in de resultaten van de internetbedrijven. In tegenstelling tot hun voorouders rijven sommige websterren hoge inkomsten binnen – Facebook draait 2 miljard dollar omzet – en maken ze winst. Maar moet men daarom 35 tot 100 keer hun omzet betalen, terwijl dat cijfer voor de bedrijven van de S&P500 tussen 0 en 4 ligt? Wij vinden van niet. De huidige waardering van de sociale netwerken vindt haar oorsprong in het irrationele enthousiasme dat zich van de aandelenmarkten meester maakt als het gaat om bedrijven waarvan ze het winstgroeipotentieel hoog inschatten. Iedereen probeert op de rijdende trein te springen en is bereid eender welke prijs te betalen om hem toch maar niet te missen.

Voor de aandeelhouders van het eerste uur (de oprichters van het bedrijf en/of de verschaffers van risicokapitaal) een buitenkansje, maar op het huidige prijsniveau instappen lijkt ons geen goed idee. In afwachting dat Twitter, Groupon of andere Facebooks hun opwachting op de beurs maken, laten we de aandelen Renren en LinkedIn alvast links liggen.

 

Deel dit artikel