Analyse
Qiagen op zoek naar nieuwe groeimotoren 6 jaar geleden - woensdag 4 mei 2011

De economische crisis deed de groei vertragen en op zoek naar nieuwe groeiwissels lijkt de groep bereid om te veel te betalen voor acquisities.

We vinden het aandeel duur.
VERKOPEN.

 

Net zoals in het laatste kwartaal van 2010 boerde de omzet ook in het eerste kwartaal van 2011 achteruit (-2 % excl. wisselkoerseffecten). De verkoop van tests om het HPV-virus (baarmoederhalskanker) op te sporen, volstaat niet langer om de groei te trekken. De vertraging is deels te wijten aan de gebeurtenissen in Japan en Afrika maar vooral aan de economische crisis en de daaruit voortvloeiende daling van het aantal dokterconsultaties. En er duikt ook concurrentie op: Roche kreeg de goedkeuring om zijn test te commercialiseren en ook Abbott en GenProbe zullen wellicht volgen. De test van Qiagen blijft wel de referentie maar zal toch onder de concurrentie te lijden hebben (verlies marktaandeel, druk op de prijzen).

 

Qiagen is dan ook op zoek naar nieuwe groeimotoren en nam vanuit die optiek het Australische Cellestis over. Strategisch is die overname te rechtvaardigen, ze biedt Qiagen immers toegang tot een veelbelovend technologisch platform (vroegtijdige opsporing diverse pathologieën) en tot tests voor het opsporen van infectieziekten (zullen profiteren van het distributienet van Qiagen), maar het prijskaartje (335 miljoen USD) lijkt ons aan de hoge kant.

 

Voor 2011 tippen we op een winst per aandeel van 0,76 EUR, voor 2012 op 0,80 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 14,83 EUR

 

Het Duits bedrijf Qiagen produceert instrumenten voor het prepareren van monsters met het oog op genetisch onderzoek. De groep verkoopt haar producten (kits en geautomatiseerde oplossingen) aan farmaceutische en biotechnologische laboratoria en aan universitaire onderzoekscentra en is ook actief op de markt van moleculaire diagnose.

 

Deel dit artikel