Analyse
Nestle: zet in op klinische voeding 7 jaar geleden - donderdag 26 mei 2011

Nestlé neemt een Amerikaanse specialist van gastro-intestinale ziekten over.

De groep blijft voorzichtig wat haar groei op lange termijn betreft. Correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

Nestlé waagt zich niet aan zware overnames waarvan de synergieën dikwijls niet aan de verwachtingen voldoen. Denk maar aan de problemen van Kraft  bij de integratie van Cadbury.

 

Steunend op haar stevige interne groei (+6,4 % in het eerste kwartaal) geeft de groep de voorkeur aan kleine, gerichte overnames. Ze verstevigt haar positie in de groeilanden (onlangs nog in China) en wil er vanaf 2020 zowat 45 % van haar omzet halen (38 % nu). Ze hoopt tevens over 10 jaar de nummer 1 voor klinische voeding te worden, een niche die door de vergrijzing in de westerse landen een mooi groeipotentieel heeft en waar ze in 2010 instapte. Nestlé haalt nu Prometheus Lab. binnen, een kleine Amerikaanse speler op het vlak van gastro-intestinale ziekten. De groep bevestigt hiermee dat ze ook voor de westerse landen (waar ze haar verkoopcijfers in het 1ste kwartaal met 3 % zag stijgen) belangstelling heeft. Een o.i. interessante operatie die gefinancierd wordt met de opbrengst van de verkoop van Alcon in 2010 en die de aandeelhouders niet benadeelt (regelmatige dividendstijgingen, inkoop van eigen aandelen).

 

We laten onze ramingen van de winst per aandeel ongewijzigd op 3,15 CHF voor 2011 en 3,50 CHF voor 2012.

 

Koers op het moment van de analyse: 54,55 CHF

 

Grootste voedingsconcern ter wereld, bekend van o.m. Nespresso, Nesquick, Buitoni, Maggi, Friskies… 27 van deze merken genereren jaarlijks een omzet van meer dan 1 miljard Zwitserse frank.

 

Deel dit artikel