Analyse
AB InBev: de Amerikaanse uitdaging 7 jaar geleden - maandag 9 mei 2011

Om de rentabiliteit in de VS verder op te krikken zal de groep er meer bier moeten verkopen. Dat is niet evident.

Het aandeel is duur. 
Verkopen.

 

Ook al is de overname van Anheuser Busch in 2008 niet op een financiële catastrofe uitgedraaid, toch blijft de vraag of die operatie een goede zet was AB Inbev achtervolgen. Want de winst per aandeel is in het eerste kwartaal wel meer dan verdubbeld (+105 %), maar dat was vooral te danken aan de daling van de financiële lasten. De interne omzet mag dan dankzij prijsverhogingen met 5,6 % gegroeid zijn, de verkochte volumes daalden met 0,4 %. Het zwakke punt blijft Noord-Amerika (±50 % van de omzet) waar de prijsstijgingen de verkoop afremden (-3,4 %), wat de directie aan de hoge werkloosheid wijt. Wij blijven voorzichtig. Enerzijds moet er niet op een snelle daling van de werkloosheid gerekend worden, wat prijsverhogin-gen in de weg staat. Anderzijds zal het niet gemakkelijk zijn om de structurele teruggang van het bierverbruik te stoppen. Probleem is dat de ruimte om de kosten te verlagen vrij beperkt is De bedrijfsmarge in de VS die sinds 2008 met 11 % steeg, zal enkel kunnen verbeteren via een stijging van de volumes. De verdubbeling van het dividend 2010 (0,60 EUR netto) geeft aan dat dat de activiteit een zekere graad van maturiteit bereikt heeft. Wij handhaven onze ramingen van de winst per aandeel voor 2011 en 2012 op 2,65 en 2,95 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 41,29 EUR

 

AB InBev, in 2008 ontstaan door de overname van het Amerikaanse Anheuser-Busch door het Belgisch-Braziliaanse InBev is met een marktaandeel van 25 % de grootste brouwerijgroep ter wereld. Bekende merken zijn o.m. Stella Artois, Jupiler, Budweiser, Beck’s, Brahma…


Deel dit artikel