Analyse
Turnaround 6 jaar geleden - donderdag 14 april 2011

In een analyse of een artikel over een bedrijf wordt vaak gebruik gemaakt van het woord turnaround. Wat houdt dit precies in?

De baas kunnen

Bedrijven moeten heel wat factoren de baas blijven om aandeelhouderswaarde te kunnen creëren en winst te maken. De meeste ondernemingen zijn flexibel genoeg en goed geleid om aan al die uitdagingen het hoofd te bieden. Sommige bedrijven slagen daar echter op een bepaald ogenblik niet meer in en krijgen het moeilijk. De omzet valt terug, de winst verschrompelt en de beurskoers krijgt klappen. Er zijn heel wat redenen hiervoor zoals onder meer zware concurrentie, winstmarges onder druk door hoge grondstoffenprijzen of algemene toename van de kosten, daling van de verkopen, te weinig investeringen de jaren ervoor, management zonder visie…De lijst is te lang om op te noemen. We spreken dan nog niet van gebeurtenissen die het bedrijf zelf niet in de hand heeft.

 

Willen deze bedrijven de mindere periode of de neergang te boven komen, moeten maatregelen genomen worden. Ze moeten de negatieve toestand kunnen ombuigen en een turnaround realiseren. Ze worden gedwongen om te veranderen, ook bedrijven die vastgeroest zijn in oude gewoonten en een beperkt vermogen hebben om te veranderen. Hoe langer het management de problemen onderschat of hoe trager het reageert, hoe moeilijker het natuurlijk wordt om die turnaround te doen.

 

Nieuwe strategie

Bedrijven hebben een heel arsenaal aan ingrepen om een turnaround te realiseren.

 

Een nieuwe strategie met de start van nieuwe initiatieven zoals de lancering van nieuwe producten kan een bedrijf uit het moeras halen. Kinepolis bijvoorbeeld slaagde in een turnaround op korte termijn door te mikken op digitalisering, innovatie zoals ticketverkoop via internet, zetelreservering en succesvolle marketingsinitiatieven. Bekaert van zijn kant slaagde er ook in, maar dan op een langere termijn, door zich van een oubollig industrieel bedrijf (verkoper van staaldraad) om te vormen in een hoogtechnologisch bedrijf onder meer dankzij het luisteren naar de klanten.

 

Andere bedrijven hebben een radicale ommezwaai nodig en voeren zware herstructureringen door zoals het afstoten of sluiten van vestigingen (ook Bekaert deed dit trouwens en verhuisde met zijn klanten mee naar de opkomende landen), het ontslaan van medewerkers en/of het vervangen van (een deel van) het management (Bekaert, Picanol, Deceuninck). Agfa-Gevaert is hier een mooi voorbeeld. Verschillende jaren heeft het bedrijf door de transitie van analoge naar digitale producten diepgaande herstructureringen, waaronder de verkoop van enkele divisies (fotofilms), doorgevoerd met wisselend succes. Nu is het bedrijf eindelijk aan de beterhand en heeft het zich versterkt tegenover zijn concurrentie, zelfs al kan de hoge zilverprijs op de winst voor 2011 wegen.

 

Deel dit artikel