Analyse
TF1 blijft kwetsbaar 6 jaar geleden - vrijdag 1 april 2011

TF1 zet alles op alles om zijn rentabiliteit op te krikken.

We betwijfelen of dat blijvend resultaat zal opleveren. Het aandeel is duur.
VERKOPEN.

 

Dat de courante winst per aandeel in 2010 met 79 % steeg tot 0,68 EUR was enkel te danken aan het feit dat 2009 een erg zwak jaar was. Sinds 2008 ziet TF1 zijn publiciteitsinkomsten alsmaar dalen. Maar de groep kan de crisis niet van alles de schuld geven. Ze heeft immers het succes van de digitale kabeltelevisie in Frankrijk zwaar onderschat. De kans bestaat dat het marktaandeel van TF1 dit jaar tot zowat 22 % terugvalt (33 % in 2002). Om die inkrimping voor een deel op te vangen heeft TF1 wel een familie-(TMC) en een jongvolwassenenzender (NT1) overgenomen, maar dat zal volgens ons niet volstaan om het structurele probleem van de te zwakke rentabiliteit (bedrijfsmarge van 8,8 % in 2010) op te lossen. De groep probeert sinds twee jaar wel haar programmatiekosten terug te dringen (-5,8 % in 2010), maar dat houdt best wel risico's in. Buiten de goedkope en erg rendabele Amerikaanse series, heeft TF1 weinig in huis om de kijkers te verleiden: het avondjournaal boert achteruit, reality-tv heeft zijn beste tijd gehad en ook de sport is niet langer een kip met gouden eieren. Vraag is hoe lang de adverteerders nog bereid zullen zijn om TF1 een meerprijs (volgens sommigen 20 %) te betalen. We ramen de winst per aandeel 2011 en 2012 op 0,75 en 0,80 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 13,02 EUR

 

Grootste privé-televisiezender van Frankrijk; actief via generalistische en thematische kanalen; haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit publiciteit.

 

Deel dit artikel