Analyse
Logistieke sector 6 jaar geleden - maandag 18 april 2011

De logistieke sector en de pakjesdiensten zijn erg conjunctuurgevoelig. Ze profiteerden dan ook het sterkst van de economische heropleving. Maar nu de olieprijs opnieuw piekt, rijst de vraag of het nog de moeite loont in de sector te beleggen?

Sleutelsector

In de expeditiesector zijn heel wat spelers actief en bedrijven die instaan voor postbedeling en pakjesdiensten worden vandaag druk bevraagd, zowel door ondernemingen als door particuliere klanten.

 

De activiteit in de sector hangt nauw samen met de evolutie van de wereldhandel. Bij een forse terugval daarvan zoals in 2009 (-12,2 %) daalt ook de omzet van de expeditiebedrijven spectaculair. Maar het omgekeerde is ook waar: de heropleving van de wereldhandel in 2010 (+14,5 %), leidde tot heel forse omzetstijgingen. In 2011 zal de wereldhandel weer vertragen en zal de sector dus weer tegen een regelmatiger tempo groeien.

 

Onze vooruitzichten

Op lange termijn hebben de logistieke sector en de expressdiensten zeer goede vooruitzichten.
De sterke ontwikkeling van de onlinehandel en de daaruit voortvloeiende thuisleveringen speelt de sector in de kaart. De sector zal ook profiteren van de trend dat bedrijven steeds meer outsourcen om kosten te besparen en hun organisatie te optimaliseren. Dat betekent dat ze niet-strategische activiteiten, zoals de logistiek, zullen uitbesteden aan externe dienstverleners. Sectoren zoals de technologie en de automobielsector doen bijvoorbeeld een beroep op expressdiensten om de tussentijdse voorraden te beperken. De verdere ontwikkeling van de handelsrelaties met Azië en tussen de Aziatische landen onderling zal de transportbedrijven die wereldwijd actief zijn in de kaart spelen. De liberalisering van de posterijen in de meeste Europese landen biedt nieuwe kansen. Dankzij die vier trends zullen de bedrijven hun volumes en winstmarges in stand kunnen houden zonder een prijzenoorlog te moeten voeren.

 

Onze keuze

In deze analyse bekijken we de aandelen van bedrijven die het hele traject – van het ophalen van de pakjes bij de klanten tot het leveren bij de bestemmeling – in eigen beheer uitvoeren. Vier expeditiebedrijven kunnen wereldwijd leveren: UPS, Fedex, DHL (filiaal van Deutsche Post) en TNT. UPS en DHL kunnen ook instaan voor de logistiek van bedrijven en dus een hele reeks diensten aanbieden die gekoppeld zijn aan de bevoorradingsketen: aankoop, transport, stockage, voorraadbeheer, verpakking, enzovoort. Het instaan voor de logistieke diensten is een specialiteit van drie ondernemingen die u ook terugvindt in de tabel: Kühne & Nagel, C.H. Robinson en Expeditors Int'l of Washington. Alle groepen die we hier bespreken, zijn sterk internationaal gericht. Door hun omvang kunnen ze aanzienlijke schaalvoordelen realiseren.

 

Onze beoordeling

De meeste aandelen uit de sector zijn duur of correct gewaardeerd.
De hoge olieprijs en de vrees voor de (nog onduidelijke) gevolgen van de aardbeving in Japan, werpen een schaduw over de vooruitzichten op korte termijn. TNT deed al een winstwaarschuwing. Dat kan betekenen dat sommige kwartaalresultaten minder goed zullen zijn dan verwacht.
Op langere termijn heeft de sector ontegensprekelijk potentieel, maar de beurskoersen houden al rekening met de goede winstvooruitzichten (koersen op 15/04/2011).

 

UPS (72,71 USD)

FedEx (92,58 USD)

C.H. Robinson (76,64 USD)

zijn correct gewaardeerd.

 

Kühne & Nagel (128,00 CHF)

Expeditors Int'l of Washington (51,43 USD)

TNT (16,29 EUR)

zijn duur.

 

Om te profiteren van de goede vooruitzichten voor de sector, opteert u best voor het enige aandeel dat onze analyse als goedkoop beoordeelt: dat van de Duitse groep Deutsche Post (12,77 EUR).

 

Haar filiaal DHL (75 % van de omzet en 65 % van de bedrijfswinst van Deutsche Post heeft nog een aanzienlijk potentieel om de winst te verhogen en omdat de groep financieel heel stevig in haar schoenen staat, is het aandeel minder risicovol dan gemiddeld (2). Dat het aandeel goedkoop is, komt natuurlijk voor een stuk omdat het lijdt onder de afhankelijkheid van de traditionele postactiviteiten in Duitsland, die structureel aan het terugvallen zijn. Tegelijk genereert die activiteit ook nog veel liquiditeiten. Die kunnen voor DHL de conjunctuurschokken opvangen en de stabiliteit van het dividend – het dividendrendement bedraagt nu 5 % bruto – verzekeren.

 

Deel dit artikel