Analyse
KPN heeft het moeilijk op Nederlandse thuismarkt 6 jaar geleden - dinsdag 26 april 2011

De Nederlandse operator kondigt nieuwe herstructureringsmaatregelen en een nieuw strategisch plan aan om zijn prestaties op te krikken.

De doelstelling voor het bedrijfsresultaat in 2011 wordt teruggeschroefd.
Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN

 

Het bedrijfsresultaat verloor in het eerste kwartaal 10 %, een ontgoochelende prestatie die KPN ertoe aanzette om zijn vooropgesteld bedrijfsresultaat voor 2011 met 3 % te verlagen.

 

De groep heeft het moeilijk op haar thuismarkt (70 % van de omzet), waar de inkomsten uit de mobiele diensten met 8 % achteruitboerden. Dat is grotendeels te wijten aan het feit dat concurrenten Vodafone en Deutsche Telekom marktaandeel hebben afgesnoept en aan het feit dat steeds meer smartphonegebruikers applicaties zoals Skype gebruiken om te telefoneren (inkomstenverlies dat KPN o.i. in de toekomst gedeeltelijk moet kunnen goedmaken door o.a. tariefbeleid bij te sturen).

 

Ook de inkomsten uit de diensten voor bedrijven zijn gedaald.

 

Om de prestaties op te krikken, zal er een nieuw strategisch plan worden gelanceerd (in Nederland is 20 à 25 % van de banen bij KPN bedreigd). Aan dat plan zal volgens het management een prijskaartje van ±0,20 EUR per aandeel hangen over de periode 2011-15.

 

Na de resultaatswaarschuwing van KPN hebben we onze winstramingen (excl. uitzonderlijke elementen) teruggschroefd tot 1,11 EUR voor 2011 (voorheen 1,22) en 1,18 EUR voor 2012 (voorheen 1,28).

 

Het dividendrendement blijft aantrekkelijk (bijna 8 % bruto).

 

Koers op het moment van de analyse: 10,60 EUR

 

KPN is de grootste telecomoperator van Nederland. De groep is ook de derde mobiele operator in Duitsland en in België via respectievelijk E+ en Base.info

 

Deel dit artikel