Analyse
IPO-lokstem volgen? 6 jaar geleden - woensdag 6 april 2011

Beursintroducties hebben begin dit jaar een record bereikt. Een buitenkans voor de kleine belegger?

Na een goed jaar 2010 hebben de beursintroducties of IPO (voor Initial Public Offering) begin dit jaar een nieuw record bereikt. In de Verenigde Staten werd niet minder dan 13 miljard dollar opgehaald, bijna even veel als in 2000 op het hoogtepunt van de internetzeepbel.

 

Allicht heeft een aantal bedrijven zijn agenda gewijzigd omwille van de gespannen situatie (schuldencrisis in Europa, onrust in het Midden-Oosten, gebeurtenissen in Japan), maar alles laat vermoeden dat de huidige tendens zich zal doorzetten. Zo wordt er reikhalzend uitgekeken naar de introducties van de Deense schoonmaak- en onderhoudsreus ISS, de Franse televisiezender Canal+ of de in Zwitserland gevestigde handelaar in grondstoffen Glencore.

 

Een buitenkans voor de kleine belegger? Niet echt.

 

Uit de financiële literatuur blijkt dat de beursprestatie van IPO op lange termijn (tussen een en vijf jaar) achterblijft bij die van vergelijkbare bedrijven. Dat ligt in de eerste plaats aan het motief van de beursintroductie. Soms is een IPO de enige manier waarop de stichters en/of de verschaffers van risicokapitaal hun investering te gelde kunnen maken. En ook als de IPO ten voordele van de onderneming gebeurt en het opgehaalde geld bijvoorbeeld gebruikt wordt om de groei te financieren, dan nog zal het management proberen zo veel mogelijk profijt te trekken van de beursnotering. Daarom geven ze dikwijls aandelen uit na de publicatie van erg goede bedrijfsresultaten … die niet voor herhaling vatbaar zijn of, meer in het algemeen, als de aandelenmarkten behoorlijk prijzig zijn. De kersverse aandeelhouders houden er niet zelden een kater aan over.
En toch … Een belegger die in augustus 2004 op de IPO van zoekrobot Google intekende, kan vandaag prat gaan op een gemiddeld rendement van 29 % per jaar. Het kán dus.

 

Maar zonder ze systematisch te vermijden, zullen we slechts zelden aanraden om op aandelen van een nieuwkomer op de beurs in te tekenen. Wij zien in de huidige IPO-golf namelijk een aanduiding dat de beurzen niet goedkoop zijn. Meer dan ooit komt het eropaan goed te kiezen.

 

Deel dit artikel