Analyse
Google: opgelet voor uitgaven! 7 jaar geleden - vrijdag 15 april 2011

Het kwartaalresultaat viel tegen, wat laat vermoeden dat de wereldleider inzake zoekmachines de kosten laat ontsporen.

Ook na de koersbaisse, blijft het aandeel duur.
VERKOPEN.

 

Het Amerikaanse bedrijf ontgoochelt. Terwijl het de vruchten blijft plukken van de boom van de reclame op internet – de omzet groeide in het eerste kwartaal met een onverwachte 27 % – steeg de winst per aandeel maar met 16 % tot 7,15 USD. Oorzaak, de sterke toename (+55 %!) van de operationele kosten (onderzoek & ontwikkeling, marketing, personeel …) waarop wij niet gerekend hadden. Met 33 % blijft de bedrijfsmarge weliswaar behoorlijk, maar ze ligt wel lager dan in dezelfde periode van 2010. Dat heeft alles te maken met de inspanningen van de groep om de felle concurrentie (Facebook, Twitter, Apple) te counteren en om haar inkomsten te diversifiëren. Of die op een dag vruchten zullen afwerpen is helemaal niet zeker. Android, het besturingssysteem voor smartphones van Google, is wel erg populair aan het worden, maar de potentiële inkomsten (reclame op internet) zijn nog lang niet binnen.

 

Het zwakke kwartaalresultaat heeft dan wel geen invloed op onze raming van de jaarwinst – wij rekenen nog altijd op een winst per aandeel van 31 USD – maar het is symptomatisch voor de uitdagingen die Google moet aangaan om aan de hooggespannen verwachtingen van de markt te beantwoorden.

 

Koers op het moment van de analyse: 578,51 USD

 

Google is de favoriete internetzoekmachine van de meeste surfers en heeft als onbetwiste marktleider een ruime voorsprong op concurrenten Yahoo en Bing (Microsoft). Dankzij zijn marktleiderschap kon Google ook veel munt slaan uit internetreclame.

 

Deel dit artikel