Analyse
Carrefour: op zoek naar een nieuw elan 7 jaar geleden - dinsdag 19 april 2011

Na een korte testfase in een zestal winkels opende de distributeur zopas haar eerste hypermarkt “Carrefour Planet” steunend op een nieuw concept.

De ingezette vernieuwingsingreep moet de in slaap gesukkelde groep weer uit de startblokken krijgen. Duur aandeel.
VERKOPEN.

 

De groep investeert de komende jaren 1,5 miljard euro om in Europa zo'n 500 hypermarkten om te bouwen. Samen met de andere besparings- en herstructureringsmaatregelen, zoals de reorganisatie van de hele Belgische divisie, moet dit tegen 2015 de jaaromzet (en uiteraard ook de winst!) doen opkrikken tot zo'n 120 miljard euro tegenover 101 miljard in 2010. Intussen heeft de sinds 18 maanden aan het roer staande topman wel af te rekenen met twee ongeduldige grote aandeelhouders die in 2007 instapten en zo snel mogelijk hun investering willen zien renderen. Op hun aandringen zal de groep (na goedkeuring op de algemene vergadering in juni) wellicht in drie afzonderlijke entiteiten (afsplitsing vastgoed en harddiscount) worden opgesplitst, een operatie waar we niet afkerig tegenover staan. Inmiddels steeg de omzet onder impuls van de groeimarkten (vooral China en Brazilië, Carrefours tweede markt) in het eerste kwartaal met 3,9%. Ook in België, waar de groep op termijn weer nummer 1 wil worden, zijn de eerste cijfers bemoedigend. Ondanks het moeilijke klimaat in Europa verwacht de groep voor het volledige jaar een stijging van de omzet en de bedrijfswinst. Wij mikken op een winst per aandeel van 1,74 EUR in 2011 en van 2,32 EUR in 2012 (tegenover 0,64 EUR in 2010).

 

Koers op het moment van de analyse: 29,95 EUR

 

Met bijna 16 000 hypermarkten, supermarkten, discounts, cash&carry's en buurtwinkels in 34 landen is Carrefour de grootste Franse distributiegroep en tevens nummer 1 in Europa en nummer 2 in de wereld. Ongeveer 75 % van de omzet wordt in Europa gerealiseerd, waarvan meer dan 40 % in Frankrijk.

 

Deel dit artikel