Analyse
Zich verrijken met eBay? 6 jaar geleden - dinsdag 22 maart 2011

Sinds 1 januari 2010 is het aandeel van het onlineveilinghuis met 33 % gestegen! Een mooi parcours. Maar een heel eind onder het topniveau van 2004. Om opnieuw op kruissnelheid te komen, lanceert de groep nu een grootscheeps driejarenplan. Zal dit voldoende zijn om de koers een extra duw in de rug te geven?

 

Alles te koop

De hoofdactiviteit van de groep is haar onlineveilingsite (61 % van de omzet), waar zowel particuliere als professionele kopers en verkopers elkaar vinden. Zowat alles wordt er te koop aangeboden gaande van boeken, computers, kledij tot juwelen.
Haar betalingssysteem PayPal laat toe om online beveiligde betalingen uit te voeren en te ontvangen en wordt ook gebruikt door talloze andere sites. Het is één van de drijvende krachten achter de groep (40 % van de omzet).
eBay boekt nu 38 % van zijn omzet in de VS (tegen 55 % in 2005).

 

Wie zegt meer!

eBay is dan wel de grootste onlineveilingssite ter wereld en heeft de internetcrisis overleefd, maar toch kent het bedrijf heel wat uitdagingen.

 

De voorbije vijf jaar zag de groep haar omzet gemiddeld jaarlijks met 15 % toenemen. Een groeiritme dat heel wat bedrijven doet watertanden. Maar tegelijkertijd kwam de jaarlijkse winst per aandeel slechts op 12% uit. Deze daling van de marges laat zich verklaren door de stijging van de uitgaven (diensten en breder aanbod).

 

De groei van het aantal veilingen begint af te stompen omdat het concept minder aanspreekt bij consumenten. De groep legt nu het accent op veilingen tegen vaste prijzen. Sommige investeringen die de bedoeling hadden de slabakkende groei extra te stimuleren, zijn niet altijd een succes geweest. De overname van de onlinetelecomgroep Skype in 2005 (en de verkoop in 2009) was daar het mooiste voorbeeld van.

 

De concurrentie heeft zich ook ontwikkeld : andere spelers beginnen ook hun aanbod van onlineveilingen uit te breiden (Amazon, Wal-Mart). Google (verkopen) wordt steeds meer gebruikt om zaakjes te vinden terwijl de site Groupon, waar gezamelijke aankopen worden gepromoot, de nieuwe onlinelieveling is.

 

eBay zit evenwel nog niet in het verdomhoekje. Het genereert momenteel jaarlijks 2 miljard dollar aan liquiditeiten (na investeringen) en heeft nauwelijks schulden.

 

Plan 2011-2013

Om de cijfers te stimuleren, lanceert eBay een agressief driejarenplan.
Van nu tot 2013 gaat eBay uit van een jaarlijkse omzetstijging van PayPal met meer dan 25 %. Het rekent hiervoor op de verdere groei van onlinehandel waarvoor PayPal zich trouwens meer en meer profileert als alternatief voor klassieke betaalkaarten. Voor onlineveilingen rekent de groep op een jaarlijkse groei van 10 % (te ambitieus volgens ons gezien het recente groeiritme). Om hierin te slagen, gaat ze extra zoekfuncties toevoegen, verkopen aan vaste prijs verder ontwikkelen en aan extra klantenbinding doen.

 

Wat de winst per aandeel betreft tipt eBay op een jaarlijkse groei tussen 10 à 14 % per jaar. Dit is ook te hoog gegrepen volgens ons gezien het groeiniveau van de laatste jaren (+12 %) en de groeiende concurrentie van reeds actieve e-commerce sites of sociale netwerken (die de optie van onlinehandel aan het bekijken zijn). We staan dus vrij sceptisch tegenover de objectieven van eBay.

 

De groep is te ambitieus. Ze heeft weliswaar de middelen om het huidige groeiniveau aan te houden maar deze wordt vooral gedragen door haar betalingssysteem. Op de markt voor e-commerce is het potentieel veel minder uitgesproken.

 

Zelfs al is het aandeel van eBay niet echt duur toch raden we aan het niet te kopen. Bestaande aandeelhouders mogen het wel aanhouden.

 

Deel dit artikel