Analyse
Pirelli & C.: trekt zijn doelstellingen op 6 jaar geleden - woensdag 16 maart 2011

De groep zag in 2010 haar inkomsten en bedrijfswinst flink stijgen en verhoogt ook haar omzetdoel voor 2011.

Het aandeel blijft correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

Boekjaar 2010 werd afgesloten met een winst per aandeel van 0,044 EUR, wat vergelijkbaar is met 2009.

 

Als we geen rekening houden met de activiteiten die in 2010 werden verkocht (Pirelli ROI en Pirelli Broadband Solutions) bedraagt het resultaat 0,46 EUR per aandeel, wat drie keer meer is dan in 2009.

 

Na die twee verkopen in 2010 is Pirelli nog bijna uitsluitend actief als producent van banden (die zijn nu goed voor bijna 98 % van de omzet). En dat bleek een gelukkige keuze, want de omzet van de bandenactiviteit steeg in 2010 met 19,2 % en de bedrijfswinst klom maar liefst 63,3 % hoger (zelfs als we rekening houden met de herstructureringskosten).

 

Op basis van die sterke resultaten besliste de groep om over boekjaar 2010 een dividend uit te keren van 0,165 EUR bruto.

 

Pirelli verhoogde ook zijn omzetdoel voor 2011: waar het voorheen mikte op minstens 5,15 miljard euro, heeft het dat cijfer nu opgetrokken tot minstens 5,55 miljard.

 

Wij verhogen onze winstramingen van 0,42 naar 0,47 EUR per aandeel voor 2011 en van 0,49 naar 0,53 EUR voor 2012.

 

Koers op het moment van de analyse: 5,94 EUR

 

De Italiaanse groep Pirelli is actief in kwaliteitsautobanden, vastgoed en internetuitrustingen.

 

Deel dit artikel