Analyse
Omega Pharma: voorrang aan omzetgroei 6 jaar geleden - vrijdag 25 maart 2011

In de 2de helft van 2010 verbeterde de rentabiliteit.

De winst per aandeel 2,98 EUR) overtrof onze verwachtingen. De voor 2011 vooropgestelde omzet lijkt ons haalbaar. Correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

In 2010 groeide de omzet (zonder overnames) met 4,6 %, gedragen door een sterk jaareinde. In het tweede semester overtrof de rentabiliteit ruimschoots onze verwachtingen. De groep is evenwel voorzichtiger geworden. Hoewel ze voor 2011 op een omzetgroei van zowat 8 % rekent (4 % zonder overnames) waarschuwde het management dat de marges die in de 2de helft van 2010 gehaald werden, niet houdbaar zijn. Dit gezegd zijnde, biedt de strategie op 5 pijlers nog mogelijkheden. Want het potentieel van de sterproducten in de 35 landen waar de groep actief is, is nog lang niet uitgeput (we rekenen op een groei van meer dan 10 % per jaar) en hun gecentraliseerd beheer levert hogere marges op dan gemiddeld. Maar die strategie en de ontwikkeling van vernieuwende producten vergen net als in 2010 ruime middelen. Dat is de prijs die moet betaald worden bovenop die van de overnames die nodig zijn om de toekomstige omzetgroei veilig te stellen. Tegen 2015 hoopt de groep over 20 echt Europese merken te beschikken. De marges 2011 zullen volgens ons dan ook stagneren. We ramen de winst per aandeel 2011 op 3,65 EUR (+22 % dankzij het wegvallen van de herstructureringskosten).

 

Koers op het moment van de analyse: 33,115 EUR

 

Omega Pharma is een Belgisch bedrijf dat in meer dan 35 landen voorschriftvrije producten (OTC – over the counter) levert aan apotheken. De groep realiseert 87 % van zijn omzet in Europa en zet haar expansie in de groeilanden voort. Ze verdeelt ook generische geneesmiddelen in België (20 % van de omzet).

 

Deel dit artikel