Analyse
Japan en uw beleggingen in de autosector 7 jaar geleden - maandag 21 maart 2011

Japan vertegenwoordigt minder dan 1 % van de afzetmarkt van de Europese constructeurs.

 

Voor de meeste Europese constructeurs is de impact beperkt. Japan vertegenwoordigt minder dan 1 % van hun afzetmarkt en eventuele problemen met de onderdelenbevoorrading zullen vooral de lokale spelers raken (Toyota, Honda). Renault is het meest blootgesteld door zijn belang van 43,4 % in Nissan. Die constructeur realiseert 16 à 18 % van zijn omzet in Japan en bouwt er 1 op 3 van zijn wagens. De meeste fabrieken zullen snel de productie hervatten, maar een paar zijn zwaar beschadigd. Op dit moment is de impact van de onderbrekingen nog beperkt, maar als de situatie te lang aansleept, zal dat een domper plaatsen op de rentabiliteit van Nissan, en bij uitbreiding op die van Renault. Voorlopig ramen we het inkomstenverlies op iets meer dan 100 miljoen EUR en we schroeven onze raming van de winst per aandeel voor 2011 terug tot 6 EUR. We blijven het aandeel houden. Onze adviezen voor de andere constructeurs blijven ongewijzigd.

 

Deel dit artikel