Analyse
Nestlé: rustige standvastigheid 7 jaar geleden - donderdag 24 februari 2011

Producten met een hoge toegevoegde waarde presteren in alle conjunctuur-omstandigheden. De wisselkoers-effecten mogen de sterke prestatie van de groep niet verdoezelen.

Correct gewaardeerd aandeel. 
Houden.

 

Dat de winst per aandeel in 2010 een sprong maakt van 248 % is te danken aan de meerwaarde op de verkoop van de participatie in Alcon. Zonder dat, en rekening houdend met de sterke Zwitserse frank, bleef hij gelijk t.o.v. 2009. Maar als we het wisselkoerseffect eruit filteren, steeg hij met 10,3 % (bij een omzetstijging van 6 %). Een puike prestatie van Nestlé, dat maar in vrij beperkte mate afhankelijk is van de groeilanden (in de industrielanden slaagt de groep erin volumegroei en prijsstijgingen te combineren), dat aantrekkelijke producten aanbiedt met een hoge toegevoegde waarde (verkoop Nespresso-koffie ruim 20 % gestegen op 1 jaar), en dat de gestegen grondstoffenprijzen weet op te vangen en slechts in laatste instantie zijn verkoopprijzen optrekt. De doelstelling voor de interne groei in 2011 (5 à 6 %) lijkt dan ook realistisch. Ook de geruchten over een grote overname (bijv. L'Oréal), toch altijd een risicovolle operatie, lijken van de baan. De groep heeft een solide financiële situatie (zeker sinds verkoop van Alcon), verhoogt haar dividend met 15,6 % (tot 1,85 CHF) en blijft eigen aandelen inkopen. Voor 2011 tippen we op een winst per aandeel van 3,15 CHF, voor 2012 op 3,50 CHF.

 

Koers op het moment van de analyse : 52,90 CHF

 

Nestle is de grootste voedingsconcern ter wereld, bekend van o.m. Nespresso, Nesquick, Buitoni, Maggi, Friskies… 27 van deze merken genereren jaarlijks een omzet van meer dan 1 miljard Zwitserse frank.

 


Deel dit artikel