Analyse
Heineken: focus op premiumbieren 6 jaar geleden - vrijdag 18 februari 2011

Het vermogen van de Nederlandse brouwer om zijn kosten te blijven drukken dwingt bewondering af, maar de belangrijkste uitdaging, vooral op de westerse markten, blijft de gezondheid van de premiumbieren.

De winstevolutie op middellange termijn hangt af van die merken.
Duur aandeel.
VERKOPEN

 

Dat Heineken zijn winst per aandeel (exclusief uitzonderlijke elementen) in 2010 met 27,2 % zag toenemen tot 2,20 EUR, was te danken aan zijn opmerkelijke inspanningen om de kosten terug te dringen. Want operationeel is er geen reden tot juichen. De omzet op vergelijkbare basis daalde immers met 2,2 % (de prijsverhogingen konden de daling van de verkochte volumes niet compenseren). De groep is ondanks de recente overname van het Mexicaanse Femsa Cerveza nog in ruime mate afhankelijk van de slappe westerse markten (Europa en VS). De groep hoopt het tij te keren door de verkoop van haar premiumbieren, vooral het merk Heineken, aan te zwengelen. De grotere marketinginspanningen die deze strategie vergt, zullen op korte termijn evenwel op de rentabiliteit wegen die door de stijging van de grondstoffenprijzen al onder druk staat. We trekken onze ramingen van de winst per aandeel voor 2011 van 2,00 op tot 2,40 EUR en voor 2012 van 2,40 tot 2,70 EUR.

 

Koers op het ogenblik van de analyse: 37,88 EUR

 

De Nederlandse brouwer Heineken heeft zich na de overname van het Mexicaanse Femsa Cerveza naar de tweede plaats gehesen binnen zijn sector op wereldvlak. De voorbije jaren versterkte de groep zich in Europa en dan vooral in Oost-Europa en in Rusland.

 

Deel dit artikel