Analyse
Beleggen in banden van Continental? Risico om uit de bocht te gaan... 6 jaar geleden - dinsdag 15 februari 2011

De Duitse bandenspecialist Continental komt mogelijk in aanmerking voor een overname. Heeft het aandeel potentieel?

Cyclische activiteit

Continental is een grote Duitse groep die meer dan 130 000 mensen tewerkstelt. Ze is vooral gekend voor zijn banden (40 % van de omzet), maar daarnaast levert ze ook een hele resem componenten voor wagens (parkeerassissentiesystemen, stop/start enz.). Continental is dus vrij gevoelig voor de cyclische automarkt. Onderaan de cyclus slaagt het er moeilijk in om de vaste kosten te dekken waardoor het bedrijf al meermaals, zoals in 2009, verliezen heeft moeten bekend maken. In 2010 daarentegen heeft het herstel van de autoproductie de groep toegelaten de benuttingsgraad van zijn productiecapaciteit te verbeteren en opnieuw winst te boeken.

 

Project hapert

Midden 2008 zocht zijn landgenoot Schaeffler toenadering. Sindsdien heeft Schaeffler 42 % van het kapitaal van de groep in handen. Maar het fusieproject heeft vertraging opgelopen door de crisis en zou zelfs op de helling staan gezien de zware schulden die beide groepen met zich meetorsen. Zo bedroeg de nettoschuld van Continental eind 2009 236 % van het eigen vermogen! Continental lijkt op goede weg om zijn schulden te verlichten maar dit kan niet worden gezegd van zijn overnemer. We vrezen dat Schaeffler de overname van Continental niet zal kunnen uitvoeren.

 

Niet interessant

Voor dit jaar rekent Continental op een verder herstel van zijn omzet (5 à 10 %), maar geeft geen duidelijk verwachtingen voor zijn winstmarge. Helaas wringt het schoentje net daar. De stijging van grondstoffenprijzen, en vooral van natuurlijk rubber gebruikt in banden, jaagt immers steeds meer angst aan en zou niet volledig kunnen doorgerekend worden in de verkoopprijzen. Volgens ons is de markt veel te optimistisch en ligt de koers veel te hoog, zeker nu de hoge schuldenlast geen genereus dividend toelaat. Laat dit risicovolle en dure aandeel dan ook links liggen.

 

Deel dit artikel