Analyse
Waarom een winstwaarschuwing geven? 6 jaar geleden - dinsdag 11 januari 2011

De cijfers voor het vierde kwartaal, en het volledige jaar, zullen binnenkort massaal van de band gaan rollen. Sommige bedrijven wachten de publicatie echter niet af om een winstwaarschuwing te geven.

Lagere winstverwachting

Met een winstwaarschuwing geeft een onderneming aan dat de winst lager zal uitkomen dan eerder aangegeven of lager zal liggen dan het cijfer dat door analisten gemiddeld werd verwacht. KBC zond vorige week donderdag een stevige winstwaarschuwing de wereld in en was de eerste van het jaar op de Belgische markt. De winst voor het vierde kwartaal zal lager uitkomen dan de marktverwachting door hogere voorzieningen en provisies door zijn blootstelling aan Ierse obligaties. Hiermee geeft ze de markt reeds enkele dagen na het afsluiten van het kwartaal een grondige inzage in het komende cijferrapport. De bankinstelling had ook kunnen wachten tot de publicatie van de resultaten begin februari om meer duiding te geven.

 

Speculatie de kop indrukken

Bedrijven hebben verschillende redenen om vroeger met slecht nieuws op de proppen te komen. Ze willen de markt de kans niet geven om zich al te lang vragen te stellen over de kwaliteit van de cijfers en te speculeren over de afloop. Ze willen een sluimerende onzekerheid die soms weken kan duren, in de kiem smoren. Beleggers houden immers niet van onzekerheid. Ons voorbeeld KBC kan het in de huidige moeilijke tijden missen als kiespijn dat de markt zich wekenlang vragen stelt over hoe groot de extra voorzieningen door de belangrijke blootstelling aan de Ierse markt zullen zijn en welke impact ze zullen hebben. Dit zou wekenlang op de koers kunnen wegen. Bij een winstwaarschuwing volgt meestal slechts een korte pijn. De daling is meestal zeer brutaal. Daarna is de onzekerheid verdwenen en kan men bij de publicatie van de resultaten alweer de nadruk leggen op de toekomst en misschien positieve tendensen van de voorbije weken in de verf zetten.

 

Deugdelijk bestuur

Een bedrijf wil ook dat (koers)gevoelige informatie zo snel als mogelijk naar buiten wordt gebracht. Hoe langer dit binnen het bedrijf blijft hangen, hoe groter de kans is dat deze informatie wordt misbruikt. Men zou ook kunnen stellen dat het geven van deze informatie valt onder deugdelijk bestuur. Alle belanghebbenden moeten ten allen tijde up-to-date worden gehouden, zeker als het nieuws een zware impact kan hebben.

 

Als een bedrijf op regelmatige tijdstippen goed communiceert en een guidance of leidraad geeft dan is een plotse winstwaarschuwing meestal niet nodig. Als men echter vaag blijft in de vooruitzichten en de markt en haar analisten te positieve verwachtingen naar voor laat schuiven dan kan men bij een minder gang van zaken niet anders dan over de brug te komen met een winstwaarschuwing.

 

Omgekeerde wereld

Een winstwaarschuwing in positieve zin of een omgekeerde winstwaarschuwing, wanneer een bedrijf meer winst zal boeken dan begroot of verwacht, behoort ook tot de mogelijkheden maar komt minder voor omdat bedrijven verkiezen om op de dag van publicatie de markt te verrassen met sterke cijfers. Ze gaan ervan uit beter beloond te worden op de beursvloer (met een koerssprong) en meer in beeld te komen in de media.

 

Deel dit artikel