Analyse
Kinepolis: strategie werpt vruchten af 7 jaar geleden - vrijdag 7 januari 2011

De investeringen in digitale cinema en andere innovatieve initiatieven werpen vruchten af.

Ondanks onze opgetrokken winstramingen is het aandeel aan de dure kant.

VERKOPEN.

 

Midden november stond de teller van het aantal bezoekers 2,2 % hoger dan het jaar voordien. We gaan er alvast van uit dat het bezoekersaantal in 2010 iets hoger lag dan in 2009. Doordat ook de ticketprijzen stegen (o.m. dankzij digitale en 3D-vertoningen) zijn de inkomsten uit film ongetwijfeld gestegen. Maar er is meer. Het management heeft de voorbije jaren goed werk geleverd. Zo zorg(d)en de selfserviceshops voor meer omzet. Samen met het terugdringen van de vaste kosten, de invoering van een meer flexibele kostenstructuur en het alternatief gebruik van de zalen (sportwedstrijden, concerten, bedrijfsevenementen …) resulteerde dit in een hogere rendabiliteit. Voorts werden de schulden verder teruggedrongen en valoriseert de groep haar omvangrijke vastgoedportefeuille (na aftrek van schulden op zowat 25 EUR per aandeel geraamd). Zo realiseerde ze in de tweede jaarhelft nog een mooie meerwaarde van 0,21 EUR per aandeel op een project in Gent (verkoop 10 appartementen), iets wat zich normaal in de eerste helft van 2011 zal herhalen (tweede deel van het project). We ramen de winst per aandeel voor 2010 op 4,12 en voor 2011 op 4,26 EUR (telkens inclusief meerwaarde). Voor 2012 mikken we op 4,22 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse : 48,19 EUR

 

Kinepolis is een Belgische groep die 23 bioscoopcomplexen uitbaat; ze is aanwezig in België (marktleider met ±50 % marktaandeel), Frankrijk, Spanje, Polen en Zwitserland en tevens pionier in digitale cinema.

 

 

Deel dit artikel