Analyse
Gevaar voor een nieuwe internetbubbel? 6 jaar geleden - woensdag 5 januari 2011

50 miljard dollar ... dat is de geschatte waarde van sociale netwerksite Facebook. De Amerikaanse bank Goldman Sachs heeft er recentelijk fors in geïnvesteerd en dat riep bij veel beleggers meteen (nare) herinneringen op aan de internetzeepbel van eind de jaren '90.

Nochtans zijn er significante verschillen met de dotcombubbel van toen. In die tijd was de hightechsector het vlaggenschip van een volop boomende Amerikaanse economie. Dankzij snelle beursintroducties konden de oprichters van internetbedrijfjes van divers allooi zich aan een recordtempo verrijken, ondanks vaak lage (of onbestaande) omzet- en rentabiliteitscijfers.

 

Een aantal van die start-ups van toen zijn weliswaar uitgegroeid tot solide bedrijven en hebben intussen een mooi beursparcours afgelegd (denk maar aan e-commercesite Amazon of aan Google), maar heel wat andere bedrijfjes verdwenen even snel als ze gekomen waren.

 

Vandaag is van een vergelijkbare waanzin echter geen sprake. Het valt niet te ontkennen dat sommige IT-bedrijven opnieuw de wind in de zeilen hebben (het beursparcours van Apple de voorbije twee jaar spreekt op dat vlak boekdelen) maar anderzijds staat technologiebeurs Nasdaq maar half zo hoog als haar piekniveau van maart 2000. Internet is vandaag een van de weinige groeisectoren in de Amerikaanse economie maar beleggers lijken hun lesje wel te hebben geleerd en kiezen voor bedrijven zoals Twitter of Facebook die hun succes al bewezen hebben (gevestigde waarden dus, niet de eerste de beste start-up).

 

Bedrijven zoals Twitter en Facebook zijn op dit moment nog niet beursgenoteerd maar grote beleggers participeren wel in hun kapitaal. Vanuit die optiek is de investering van Goldman Sachs te begrijpen: de zakenbank positioneert zich ideaal voor als Facebook toch naar de beurs zou trekken (in 2012 misschien?) en de operatie is ook goed voor het imago (veel media-aandacht). Of de bank er echt munt (lees: directe winst) zal uit slaan, valt nog af te wachten. Want het equivalent betalen van 25 keer de verwachte omzet voor 2010 lijkt toch wat overdreven, temeer omdat veel sociale netwerksites het ondanks hun sterke groei moeilijk hebben om echt een fraaie rentabiliteit te laten optekenen. E-commerce en "cloud computing" (gebruik van diensten en databases op internet) lijken op dat vlak betere vooruitzichten te bieden.

 

Deel dit artikel