Analyse
CMB: nog altijd gedekt 6 jaar geleden - vrijdag 21 januari 2011

De vroeger gesloten contracten verzekeren CMB van mooie winsten. Op grond van de waarde van de vloot weerspiegelt de koers volgens ons de werkelijke waarde van het bedrijf.

HOUDEN.

 

Doordat de vloot van CMB nagenoeg volledig verhuurd was via vroeger gesloten contracten kon de groep 2010 met een zeer behoorlijk resultaat afsluiten (wij mikken op 3,50 EUR winst per aandeel). Momenteel zijn de vrachttarieven die in het 4de kwartaal gemiddeld 31 000 USD/dag bedroegen, teruggevallen tot amper 9000 USD, ver onder het rentabiliteitsniveau. Ondanks de erg stevige vraag, staan de prijzen net zoals in de andere segmenten van het maritieme transport onder druk door het grote aantal schepen in bestelling. Rekening houdend met het aantal oude schepen dat uit de vaart verdwijnt en met het feit er waarschijnlijk orders zullen geannuleerd of uitgesteld worden, zou de wereldvloot dit jaar met zowat 12 % uitbreiden. Maar wegens de verwachte stremming in heel wat havens en de boom in de steenkool- en ijzerertshandel (China en India!) verwachten we dat de gemiddelde vrachttarieven dit jaar ongeveer op hetzelfde peil als in 2010 zullen liggen. Hoe dan ook, dankzij zijn uitstekende dekking – transportcapaciteit 2011 al voor 91 % verhuurd, 2012 voor 76 % en 2013 voor 60 % – is CMB van mooie winsten verzekerd. Voor 2011 is volgens ons een winst per aandeel van 2,00 EUR en een dividend van 0,75 EUR netto haalbaar.

 

Koers op het moment van de analyse: 22,86 EUR

 

CMB is een Belgische rederij, via dochter Bocimar actief in het vervoer over zee van bulkgoederen. Via een 51 %-participatie in ASL ook actief in luchtvervoer (8 % van de groepswinst - vracht- en passagiervervoer, leasing).

Deel dit artikel