Analyse
WPP: opmerkelijk herstel 6 jaar geleden - vrijdag 17 december 2010

 

De Britse groep trekt zich aardig uit de slag, met dank aan de digitale reclame en aan de groeilanden.

Ondanks de forse koersstijging (+28 % sinds 1 ja-nuari) blijft het aandeel correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

Terwijl de crisis ervoor zorgde dat de bedrijven in 2009 zwaar in hun publiciteitsuitgaven snoeiden, beleefde de reclamemarkt dit jaar een spectaculair herstel. Als marktleider heeft WPP daar voluit van geprofi-teerd.

In het derde kwartaal nam de omzet met niet minder dan 7,5 % toe (interne groei), de beste prestatie sinds 2000. Maar laten we wel wezen. Een dergelijk ritme is niet vol te houden. Voor het vierde kwartaal rekenen we nog op 6 % (+4,7 % voor heel 2010), maar in 2011 verwachten we opnieuw een normale groei van 3 à 4 %. Daarbij zullen de opkomende landen in Azië en Latijns-Amerika als belangrijkste groeimotor fungeren. In de VS (36 % van de omzet) zal de activiteit t.o.v. 2010 immers vertragen, terwijl de reclamemarkt in Europa (36 %) blijft slabakken.

De sterker dan verwachte omzetcijfers in combinatie met een daling van de (vaste) kosten (WPP had zijn recruteringsbudget op een veel lager activiteitspeil afgestemd) laten ons toe onze winstramingen op te trekken, van 41 tot 44 pence per aandeel voor 2010 en van 46 tot 49 pence voor 2011.

 

Koers op het moment van de analyse: 782 pence

 

Britse groep, wereldwijd de nummer één in reclame, vóór het Amerikaanse Omnicom en het Franse Publicis. Ze levert marketingdiensten aan niet minder dan 354 bedrijven uit de Fortune Global 500 en 28 van de .Dow Jones 30.
Het Britse WPP is wereldwijd nummer één in reclame en marketingdiensten.

 

Deel dit artikel