Analyse
Van de Velde: trekt omzetverwachtingen op 7 jaar geleden - vrijdag 3 december 2010

De groep heeft haar omzetcijfers voor dit jaar nogmaals opgetrokken.

In het licht van de zwakke toekomstige winstgroei blijft het aandeel duur.
VERKOPEN.

 

De omzet zou dit jaar niet 5 %, maar 6,5 % hoger liggen dan in 2009, aldus Van de Velde (wij rekenden al op 6 % groei). We ramen de winst per aandeel 2010 nu op 3,10 EUR. De Amerikaanse keten Intimacy (13 winkels) waarin VDV 85 % bezit en die 8 % van de groepsomzet genereert doet het goed. Een hele geruststelling voor VDV dat om de concurrentie van Hünkemöller en andere Women’s Secrets te counte-ren in Europa een eigen distributienet uitbouwt (Oreia met 9 winkels). Daarnaast blijft de groep ook investeren in haar geliefkoosde kleine gespecialiseerde winkels (vorming en advies). Voor 2011 rekenen we opnieuw op een mooie omzetgroei van 5 % en ho-pen we dat de Spaanse docher Sarda (6 à 7 % van de omzet) uit de rode cijfers geraakt. Dat zal echter niet volstaan om de opwaardering van de participatie in Intimacy die VdV in 2010 doorvoerde te compenseren. We zien de winst per aandeel volgend jaar dan ook dalen tot 2,73 EUR. Op termijn zullen de marges die op volgens ons onhoudbaar peil staan onder druk komen (stijging productiekosten, uitbouw distributienet). Met het oog op haar expansie zal de groep bovendien vroeg of laat moeten beginnen te den-ken aan een uitbreiding van haar pro-ductiecapaciteit, wat voor bijkomende druk op de marges zal zorgen.  

Koers op het moment van de analyse: 39 EUR

 

Van de Velde is een Belgische ontwerper van luxueuze dameslingerie (Marie Jo, Marie Jo L’Aventure, Marie Jo Intense, Prima Donna, Prima Donna Twist, Andres Sarda). De groep is vooral actief in Europa en in de VS. Marktleider in de Benelux.

 

Deel dit artikel