Analyse
Republic Airways: mooie ommekeer 6 jaar geleden - woensdag 1 december 2010

De overnames doen geen afbreuk aan het lagekostenmodel van de groep. Het aandeel klom sinds half april al 20 %.

Het aandeel blijft goedkoop.
KOPEN.

 

Na een verlieslatend eerste kwartaal knoopte Republic opnieuw aan met groene cijfers. Dat hadden we verwacht, maar niet in die mate: de winst (vóór belastingen en kosten door de integratie van Frontier Airlines) klom in het 3de kwartaal maar liefst 75 % hoger t.o.v. het 2de kwartaal (wij hadden zowat +55 % verwacht). Het herstel van het luchtvaartverkeer heeft zeker geholpen, maar daarnaast slaagde Republic erin om de operationele kosten van zijn vloot goed te beheersen (nochtans minder homogeen dan voorheen, met o.a. Embraer, Airbus en Bombardier). Sinds de overname van Frontier (dat nu voor eigen rekening vliegt) heeft Republic de brandstofkosten evenwel minder in de hand. Tot nu toe hadden die brandstofkosten (32 % van de inkomsten van Frontier in het 3de kwartaal, t.o.v. 38 % begin 2010) een gunstige impact op de rentabiliteit, maar naar verwachting zal het tij keren en zal de stijging van de olieprijs in het 4de kwartaal op de rentabiliteit wegen. Daarnaast voert Republic een kapitaalverhoging door om tegen eind 2011 zijn vloot verder te versterken, en die operatie zal wegen op de winst per aandeel. We verlagen dan ook onze winstramingen van 0,90 USD naar 0,80 USD voor 2010 en van 1,10 USD naar 1 USD voor 2011.

 

Koers op het moment van de analyse: 7,78 USD

 

Regionale luchtvaartmaatschappij die elke dag ongeveer 1 600 korteafstandsvluchten tussen 128 steden in 47 Amerikaanse staten, Canada, Mexico en Costa Rica uitvoert. De groep opereert van oudsher voor rekening van andere luchtvaartmaatschappijen en nu ook voor eigen rekening onder de merknaam Frontier.

 

Deel dit artikel