Analyse
Crédit Agricole : strategie blijft vaag 6 jaar geleden - vrijdag 17 december 2010

Ondanks de verklaringen van de directie blijft de strategie van Crédit Agricole onduidelijk. De markten verwachtten nochtans een duidelijk antwoord op hun vragen.

Het aandeel is duur. 
Verkopen.

 

De toelichting die Crédit Agricole over zijn strategie voor de volgende 10 jaar gaf, was een maat voor niets. Financiële doelstellingen voor de diverse afdelingen worden pas in maart 2011 bekendgemaakt. Dat is een spijtige zaak voor een bank die met het oog op de nieuwe soliditeitsnormen (Bazel 3) tot de meest kwetsbare instellingen hoort.

 

De groep wil zich profileren als de grootste Europese “buurtbank”, dat wil zeggen dat ze gaat focussen op retailbanking, consumentenkrediet … in de landen waar ze al aanwezig is. Gedaan dus met de grote overnames in potentieel interessantere (maar riskantere) zones zoals Azië. De zakenbankpoot blijft niettemin binnen de groep. Gezien de zware tol die Crédit Agricole betaald heeft voor de hoge risico’s die het genomen had, hoeft die “veilige” heroriëntering niet te verwonderen.


 

We handhaven onze ramingen van de winst per aandeeel voor 2011 en 2012 op 1,70 en 1,50 EUR. Rekening houdend met de zwakke financiële structuur en met een voor de minderheidsaandeelhouders povere corporate governance laten we de risicoindicator op 4. Ondanks de koersdaling sinds begin 2010 (-17 %) blijft het aandeel duur.

 

Koers op het moment van de analyse : 10,17 EUR

 

Credit Agricole is de grootste Franse bankgroep; belangrijkste retailbank in Frankrijk die haar buitenlandse expansie wil versnellen, vooral in Europa. Als investerings- en financieringsbank actief in 60 landen. 

 

Deel dit artikel