Analyse
Nestlé: omzet daalt met 15% door boekhoudkundige aanpassing 7 jaar geleden - dinsdag 23 november 2010

Betere vergelijking met concurrentie wordt nu mogelijk.

Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN.

 

Het zijn moeilijke tijden ook voor de voedingsindustrie. Maar een daling van de omzet van Nestlé met 15 % is toch wel wat te veel van het goede. Of niet? Geen paniek, het verlies van 16 miljard CHF aan omzet heeft immers niet te maken met de zwakte van de onderliggende activiteiten. Het is een puur boekhoudkundige aanpassing want tot nu toe registreerde de groep de omzet zonder rekening te houden met promotionele kortingen. Deze praktijk gaat Nestlé stopzetten begin 2010 waardoor het dichter in de buurt komt van hoe de concurrenten met verkopen omgaan. Hoewel de winstmarges zullen toenemen (zelfde winst lagere omzet), heeft dit geen enkel effect op de winst per aandeel (onveranderde verwachtingen van 3,5 CHF en 4 CHF voor 2011 en 2012) en het dividend per aandeel (verwachting van 1,85 CHF en 2,1 CHF voor 2011 en 2012). Aangezien de kortingen vooral in de ontwikkelde landen worden gegeven, gaat omzetgedeelte van de opkomende landen automatisch toenemen van zo’n 35 % naar 40 %. Dit laatste zal een betere vergelijking toelaten met Danone (ook 40%) of Unilever (50 %).

 

Koers op het moment van de analyse: 54,95 EUR

 

Grootste voedingsconcern ter wereld, bekend van o.m. Nespresso, Nesquick, Buitoni, Maggi, Friskies… 27 van deze merken genereren jaarlijks een omzet van meer dan 1 miljard Zwitserse frank.

 

Deel dit artikel