Analyse
Google is de favoriete internetzoekmachine van de meeste surfers. 7 jaar geleden - maandag 29 november 2010

Gebaseerd op zijn zoekmotor ontwikkelde Google een erg lucratief businessmodel. Maar de groeimarges beginnen te verkleinen en de aflossing van de wacht is nog niet verzekerd.

Duur aandeel.
VERKOPEN.


De goede bedrijfsresultaten hebben de beurskapitalisatie van Google opgevoerd tot 185 miljard USD. Het verdere groeipotentieel is echter beperkt en Google moet zijn inkomstenbronnen diversifiëren om zijn groeiritme van de voorbije jaren ook in de toekomst te vrijwaren. De hoofdactiviteit, de verkoop van publicitaire links op de Google-zoekpagina's, blijft weliswaar groeien, maar is intussen al zo groot geworden dat het groeitempo jaar na jaar afneemt. Het mobiele besturingssysteem Androïd, dat Google gratis ter beschikking stelt aan fabrikanten van smartphones en tablets, kan zich in de toekomst ontpoppen als een nieuwe groeimotor (verkoop van reclame via gsm's) maar op dit moment staat die markt nog in zijn kinderschoenen en bovendien is Google niet het enige bedrijf dat zich bewust is van het potentieel van die markt (zie Apple). Bovendien volgen de innovaties in deze sector zich razendsnel op en kunnen de kaarten van vandaag op morgen anders komen te liggen. Zo vormt de populariteit van sociale netwerksites zoals Facebook en Twitter een bedreiging voor de huidige dominantie van Google op de publiciteitsmarkt. Het management blijft ook erg vaag over wat het precies wil aanvangen met de 33 miljard USD liquiditeiten van Google. Er is het risico om overnames (40 sinds begin 2010!) te duur te betalen, maar het heeft anderzijds ook geen zin om al die cash te blijven oppotten op een moment dat de rentevoeten erg laag zijn. Volgens ons kan dit geld actiever beheerd worden, o.a. via de terugkoop van eigen aandelen of de uitkering van een dividend.

Op het vlak van corporate governance betreuren we de manier waarop Google zijn minderheidsaandeelhouders behandelt. Er zijn immers twee aandelencategorieën: "Class A"-aandelen die in handen zijn van het publiek en recht geven op 1 stem, en "Class B"-aandelen in handen van de oprichters, die recht geven op 10 stemmen per aandeel. Dat geeft toch te denken voor een bedrijf dat op andere fronten "ethiek" zo hoog in het vaandel voert...

Voor 2010 en 2011 tippen we resp. op een winst per aandeel van 27 en 30 USD (t.o.v. 23,2 in 2009).

Koers op het moment van de analyse : 590,00 USD


Google is de favoriete internetzoekmachine van de meeste surfers en heeft als onbetwiste marktleider een ruime voorsprong op concurrenten Yahoo en Bing (Microsoft). Dankzij zijn marktleiderschap kon Google ook veel munt slaan uit internetreclame.

 

Deel dit artikel