Analyse
Daimler: tempo aanhouden wordt moeilijk 7 jaar geleden - dinsdag 2 november 2010

Daimler verhoogt voor de derde keer zijn doelstellingen en geeft meteen ook toe dat 2010 een topjaar wordt.

Volgens ons wordt het moeilijk om dit tempo aan te houden.
Het aandeel is duur.
Verkopen.

 

Net zoals de meeste andere spelers in de autosector publiceerde Daimler uitstekende kwartaalresultaten. Amper twee jaar na een absoluut dieptepunt, liet de bedrijfswinst nu zijn hoogste waarde in ruim 5 jaar optekenen. De Duitse constructeur verhoogt dan ook (voor de derde keer al dit jaar!) zijn doelstellingen voor 2010 en mikt nu op een bedrijfsresultaat van minstens 7 miljard euro (begin dit jaar was dat nog 2,3 miljard).

 

De vraag is maar of Daimler geen gas zal moeten terugnemen gezien het cyclische karakter van de autoindustrie. Ook wij verhogen ook onze winstramingen voor 2010 en 2011 tot respectievelijk 4,20 en 4,40 EUR (voorheen 3,40 en 3,80 EUR), maar voor de jaren daarna verwachten we maar een flauwe vooruitgang meer. Er blijft immers weinig marge over om de rentabiliteit nog te verhogen. De divisie auto's (50 à 60 % van de winst van de groep) draait al op volle snelheid en de prestaties naderen momenteel het recordniveau van 2007. De divisie vrachtwagens houdt nog wat stijgingsmarge achter de hand, maar die zal o.i. onvoldoende zijn om de cyclische vertraging in de autodivisie op te vangen.

 

Koers op het moment van de analyse : 47,66 EUR

 

Daimler is een toonaangevende constructeur van luxewagens (Mercedes; 51 % van de omzet) en van vrachtwagens (21 %). De groep bouwt ook bestelwagens (8 %) en autobussen (5 %). Daarnaast is de groep ook actief in financiële dienstverlening (15 %).

 

 


Deel dit artikel