Analyse
Ahold: Belgiƫ staat op het boodschappenlijstje 7 jaar geleden - donderdag 25 november 2010

De voedingsdistributeur kende een eerder teleurstellend derde kwartaal. Om de groei aan te zwengelen gaat Ahold intussen weer voorzichtig de expansietoer op.

Duur aandeel.
VERKOPEN.

 

In het derde trimester steeg de omzet met 10,8 % en de bedrijfswinst met 7,5 %. Door het wegvallen van een belasting-voordeel daalde de winst echter met 8,6 %. Het marktaandeel en de volumes stegen zowel in Europa als in de VS. Maar terwijl Nederland het op alle vlakken nog steeds uitstekend deed, kreeg de groep in de VS (±60 % van de omzet) door de hevige concurrentie en de agressieve promoties af te rekenen met afkalvende winstmarges. Ahold beschikt overigens over ruime middelen en kijkt uit naar nieuwe expansie-mogelijkheden. Zo heeft de groep interesse voor een eventuele overname van de oerHollandse winkelketen Hema (die ook heel wat vestigingen heeft in België en enkele in Duitsland, Frankrijk en Luxemburg) die vooral toegespitst is op non-foodartikelen. Ze heeft echter haar lesje geleerd (de expansiegolf van de jaren 90 werd Ahold bijna fataal) en wil geen zotte prijzen voor overnames meer betalen. Intus-sen beginnen de plannen om de Belgi-sche (voedings)markt te veroveren stilaan vorm aan te nemen (oprichting Belgische dochter en actieve zoektocht naar locaties). We schroeven onze winstramingen wel terug, van 0,86 naar 0,80 EUR per aandeel voor 2010, van 0,95 naar 0,90 EUR voor 2011 en van 1,00 naar 0,98 EUR voor 2012.

 

Koers op het moment van de analyse : 9,63 EUR

Deel dit artikel