Analyse
Pirelli: stijging prijs autobanden 7 jaar geleden - maandag 11 oktober 2010

De groep heeft beslist om de verkoopprijzen van autobanden te verhogen om de stijging van de grondstoffenprijzen te compenseren. Bovendien wordt gestart met de productie voor formule 1-wagens.

Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN.

 

Pirelli heeft beslist om de prijzen van banden voor personenwagens en kleine vrachtwagens in de VS vanaf 1 december met 7 % te verhogen. De groep blijft daarmee trouw aan haar politiek om prijsverhogingen en een stijging van de verkochte volumes te combineren om de stijging van de hausse van de grondstoffenprijzen te counteren. Dankzij deze strategie heeft Pirelli Tyre de eerste helft van 2010 met de hoogste bedrijfswinst uit zijn geschiedenis afgesloten.
Bovendien heeft de groep in zijn vesti-ging in het Turkse Izmit een fabriek ingehuldigd waar de banden zullen geproduceerd worden waarmee alle formule 1-wagens de komende drie jaar (2011-2013) zullen uitgerust worden. Voor dit jaar mikt Pirelli voor zijn Turkse activiteiten op een omzet van meer dan 500 miljoen euro, dat is een stijging met 25 % ten opzichte van 2009. De groep die de afgelopen 10 jaar al 140 miljoen euro in Turkije investeerde, gaat daar in 2011 nog eens 30 miljoen euro bij doen.
We ramen de winst per aandeel voor 2010 op 0,06 EUR. Voor 2011 tippen we op 0,418 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 5,985 EUR

 

De Italiaanse groep Pirelli is actief in kwaliteitsautobanden, vastgoed en internetuitrustingen.

 

Deel dit artikel