Analyse
Michelin voert kapitaalverhoging door 7 jaar geleden - vrijdag 1 oktober 2010

Michelin verhoogt zijn kapitaal, maar niemand begrijpt goed waarom. De beleggers reageerden dan ook ontstemd.

Duur aandeel. VERKOPEN.

 

Het nieuws dat Michelin zijn kapitaal met 20 % (1,2 miljard euro) gaat verhogen heeft de markt compleet overvallen. De groep genereert immers voldoende liquiditeiten – nog 2 miljard euro in het crisisjaar 2009 – om in haar geldbehoeften te voorzien en haar schuldenlast staat op het laagste peil van de laatste vijf jaar. Volgens het management is dat vers geld nodig om de groei in de opkomende landen te versnellen. We begrijpen echter niet goed waarom Michelin plots beslist om zijn investeringsbudget voor de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) op te trekken tot 1,6 miljard euro per jaar. Nog maar twee maanden geleden verklaarde de groep jaarlijks 1,2 miljard euro te willen investeren in die landen die de kern van haar groeistrategie vormen. Hun groeipotentieel is op enkele weken tijd toch niet veranderd! Daarnaast hebben wij vragen bij een strategie die erop gericht is koste wat het kost marktaandeel in de groeilanden te veroveren, terwijl het merk Michelin in die regio’s lang niet dezelfde bekendheid geniet als in de westerse landen. Rekening houdend met het verwateringseffect van de kapitaalverhoging verlagen we onze raming van de winst per aandeel voor 2010 van 5,60 tot 5,50 EUR en voor 2011 van 6,00 tot 5,30 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 55,73 EUR

 

Franse groep, de grootste producent ter wereld van banden voor personenwagens (±20 % van de wereldmarkt), vrachtwagens, bouwmachines … Geeft ook toeristische en gastronomische gidsen uit. ±50 % van de omzet wordt in Europa gerealiseerd.


Deel dit artikel