Analyse
Groeilanden: nieuw dorado voor farma? 6 jaar geleden - woensdag 13 oktober 2010

De groeiende vraag naar gezondheidszorgen in de opkomende landen opent nieuwe perspectieven voor de grote farmabedrijven die op de westerse markten hun omzetcijfers zien slinken.

 

Boomende markten

Volgens het onderzoeksbureau IMS Health zou de geneesmiddelenmarkt in de 7 belangrijkste groeilanden (Brazilië, China, Zuid-Korea, India, Mexico, Rusland en Turkije) de komende 5 jaar met gemiddeld 13 à 16 % per jaar groeien (4 à 7 % op wereldvlak). In China zou de groeivoet zelfs meer dan 20 % bedragen en daarmee is het Hemelse Rijk goed op weg om na de VS en Japan de grootste geneesmiddelenmarkt ter wereld te worden.

 

Vanwaar die groei?

Demografische ontwikkelingen.

Het eerste waar men daarbij denkt is uiteraard de toename van de bevolking. Voorts de opkomst van een middenklasse (heeft dankzij de snelle economische ontwikkeling meer geld te besteden) en de manier van leven. Zo is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie één op de drie rokers ter wereld Chinees. Welnu, nicotineverslaving is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziektes en voor kanker. En naarmate de westerse way of life overgenomen wordt, zou ook het aantal diabetesgevallen spectaculair toenemen. En tot slot neemt de vergrijzing van de bevolking ook in de opkomende landen overhands toe.

 

Toegang tot gezondheidszorg

In de groeilanden krijgen ook steeds meer mensen toegang tot medische zorgen dankzij de hervorming van de gezondheidssector (infrastructuur …). Zo wil de Chinese overheid dat alle inwoners tegen eind 2020 een basis ziekteverzekering hebben (in 2009 was dat 70 % van de bevolking).

 

De farmagiganten hebben grootse plannen

Abbott : omzet groeilanden verdubbelen tegen 2013

AstraZeneca : 25 % van omzet in groeilanden tegen 2014 (13 % in 2009)

Eli Lilly : omzet groeilanden verdubbelen tegen 2015;

GlaxoSmithKline : omzet in China en India de komende vijf jaar verdubbelen

Merck : 25 % van de omzet in groeilanden tegen 2013 (nu 17 %)

Novartis : omzet in zes landen verdubbelen en er meer dan 20 % van de farmaverkoop factureren

Pfizer : tegen 2012 omzet in groeilanden met 3 miljard dollar opvoeren (6,5 miljard in 2009);

Sanofi-Aventis : omzet in groeilanden verdubbelen tegen 2013

Roche heeft geen specifieke ambities geformuleerd, maar realiseerde in 2009 de sterkste groei in de opkomende landen (vooral dankzij de gepatenteerde kankerbehandeling Herceptin).

 

Marges niet zeker

Vraag is of de groeilanden de westerse farmareuzen even veel winst zullen opleveren als hun traditionele afzetmarkten. Dat is helemaal niet zeker.

In de opkomende landen wordt de geneesmiddelenmarkt gedomineerd door de goedkopere generieken. Om de impact op hun marges te temperen, spitsen de grote laboratoria zich toe op “merkgenerieken”. Dat zijn kopieën van niet langer gepatenteerde geneesmiddelen die niet onder de stofnaam, maar onder de merknaam van een lokaal of internationaal bekende groep verkocht worden. De marges zijn iets hoger dan die op “gewone” generieken, maar stukken lager dan die op de gepatenteerde geneesmiddelen die in het westen verkocht worden.

De prijzen van geneesmiddelen staan bovendien onder druk door de moordende concurrentie tussen de lokale en de westerse producenten en tussen deze laatste onderling. GlaxoSmithKline bv. heeft sommige prijzen tot 70 % verlaagd in de hoop de achterstand op zijn rivalen te verkleinen.

 

Niet alles kommer en kwel

Aan de andere kant zijn er toch ook positieve elementen. Zo liggen de kosten (productie, verkoopapparaat …) in de opkomende landen lager dan in de westerse wereld. Voorts worden er dikwijls oudere geneesmiddelen verkocht waarvan de ontwikkelingskosten al afgeschreven zijn. Bovendien slagen sommige groepen erin om hun gepatenteerde geneesmiddelen in de groeilanden duurder te verkopen dan in Europa (bv. Sanofi-Aventis met de chemokuur Taxotere). Ofwel doen ze zoals AstraZeneca dat zorgvuldig uitzoekt welke producten in welk land geld zullen opbrengen.

 

Tegenslagen blijven mogelijk

De “groeilanden” zijn een heterogeen allegaartje met elk hun eigen karakter en tradities. In vele ervan heerst politieke instabiliteit en corruptie..

Het huidige dynamisme van de sector zou op termijn afgeremd kunnen worden door de kosten van de gezondheidszorg. In Turkije bv. is het aantal mensen met een ziekteverzekering tussen 2003 en 2006 met 75 % toegenomen, maar nu dwingt de overheid de gezondheidssector te besparen. En in Brazilië waar een eerdere hervorming miljoenen mensen toegang gaf tot medische zorgen, vallen er nu door de falende financiering van het eenvormige gezondheidssysteem ontelbaren uit de boot.
In de groeilanden zijn de octrooiwetten soms minder gunstig dan in het westen. Zo wordt in India slechts een octrooi verleend aan nieuwe en echt innoverende geneesmiddelen. Dat moest Novartis ondervinden met zijn kankerbehandeling Glivec.

 

Advies

Net zoals andere economische sectoren rekent de farmaindustrie voor haar groei op de opkomende landen. Maar die groei zal wellicht van mindere kwaliteit zijn dan die in het westen.
Abbott, GlaxoSmithKline en Novartis zijn goedkoop. Profiteer ervan om te kopen.


Deel dit artikel