Analyse
Euronav: voorbij korte termijn kijken 7 jaar geleden - vrijdag 29 oktober 2010

De tweede helft van 2010 zal rood kleuren en we verlagen onze prognoses.

Gezien de waarde van de schepen op de tweedehandsmarkt, vinden we het aandeel goedkoop.
KOPEN.

 

De transporttarieven blijven te laag om rendabel te zijn. De meeste OESO-landen hebben grote oliereserves en doordat er weinig schepen voor opslag worden gebruikt en de afgelegde trajecten korter worden (minder naar het Verre Oosten vanuit Afrika) vindt men geen afnemers voor de nochtans maar lichtjes gestegen transportcapaciteit (+3 % in 2010). Op korte termijn kunnen de tarieven aantrekken door het traditionele seizoenseffect (stijgende vraag als het winter is in het noordelijk halfrond), op langere termijn wordt een stijging van de internationale vraag naar olie verwacht (+2 à 3 % per jaar tot 2015), vooral dankzij de ontwikkeling van Azië (China vooral). Dat moet toelaten om de nieuwe transportcapaciteit te absorberen (bestellingen voor ±30 % van de huidige capaciteit, mogelijk nog annuleringen). Een stijging met 2 % van de vraag naar olie duwt de vraag naar transport 4 à 5 % hoger. De tweedehandsmarkt heeft de wind in de zeilen (+5 à 10 % de voorbije 12 maand), wat een soort vangnet betekent voor de vloot en de koers van Euronav. We schatten de intrinsieke waarde van de groep op ±17 EUR per aandeel.

 

Koers op het moment van de analyse: 12,14 EUR

 

Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie en olieproducten (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).


Deel dit artikel