Analyse
EADS: de hemel klaart op 7 jaar geleden - vrijdag 8 oktober 2010

Sinds enkele maanden zitten de orders van Airbus weer in de lift en de winstvooruitzichten werden opgetrokken.

Het aandeel blijft volgens ons echter duur.
VERKOPEN.

 

In de eerste negen maanden van het jaar werden er bij Airbus, dat 66 % van de omzet van EADS genereert, al 328 toestellen besteld, terwijl het bedrijf in het begin van het jaar voor heel 2010 slechts op 250 à 300 rekende. Oorzaak, het wereldwijde herstel van het luchtverkeer en de verbeterde gezondheid van de luchtvaartmaatschappijen. Het productieritme van het meest verkochte verkeersvliegtuig van de groep, de erg rendabele A320, wordt opgevoerd van 34 per maand nu tot 40 in 2012. De directie hoopt dat de bedrijfsmarge zo tegen 2015 tot 10 % zal toenemen, maar wij geloven daar niet in, ook al vervallen de kostenoverschrijdingen i.v.m. de A350 in het niets bij de miljarden die de A380 of de A400M opslokten. Gerustgesteld door de opleving van de activiteit durft het management weer aan overnames denken (1 à 2 miljard euro) op het vlak van defensie en veiligheid. De Amerikaanse markt blijft het belangrijkste mikpunt. De defensiebudgetten staan er onder druk, maar blijven dubbel zo hoog als in Europa. Een toename van de productie in de dollarzone zou bovendien de problematische wisselkoersgevoeligheid verminderen. We ramen de winst per aandeel voor 2010 en 2011 op 0,52 en 0,80 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 18,01 EUR

 

EADS (European Aeronautic Defence and Space company) is een in 2000 ontstaan Duits-Frans-Spaans consortium dat 100 %bezit van het kapitaal van Airbus, de grootste Europese en op wereldvlak de op een na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

 

Deel dit artikel