Analyse
Unilever: overname Alberto Culver 7 jaar geleden - woensdag 29 september 2010

Unilever neemt Alberto Culver over, een Amerikaans specialist in haarverzorgingsproducten.

Dat wijzigt evenwel niets fundamenteels aan onze analyse.
Het aandeel blijft duur.
Verkopen.

 

Unilever kampt met een vrij lage competitiviteit en trok op overnamejacht. Als buit bracht het Alberto Culver mee naar huis, een producent van personal care-producten (hoofdzakelijk haarverzorging) die vooral in de VS actief is. Het gaat om een vrij kleine overname (de omzet van Alberto Culver bedraagt zowat 3 % van die van Unilever) en Unilever beschikt over de distributiekanalen om de topmerken van Culver een wijdere verspreiding te bezorgen, maar rekening houdend met de scherpe concurrentie in dit segment (o.a. conditioners, shampoo's en stylingproducten) vinden we het prijskaartje aan de hoge kant. Door de overnameprijs en de integratiekosten zal Alberto Culver op korte en middellange termijn wellicht niet bijdragen aan de winst van Unilever.

We laten onze ramingen voorlopig dan ook ongewijzigd en mikken nog altijd op 1,30 EUR voor 2010 en 1,40 EUR voor 2011.

Een duurzame interne groei die hoger is dan in het tweede kwartaal (+3,6 %) zouden we warmer verwelkomen.

 

Koers op het moment van de analyse : 22,11 EUR

 

Unilever is een Brits/Nederlandse groep actief in voeding, verzorgings- en onderhoudsproducten. Bekende merken zijn Knorr, Becel, Dove…

 

Deel dit artikel