Analyse
Peugeot bestormt China 7 jaar geleden - maandag 27 september 2010

De Franse autoconstructeur heeft grootse plannen in China. Maar gezien de concurrentie zullen ze moeilijk te realiseren zijn.

Correct gewaardeerd aandeel. HOUDEN.

 

Door zijn partnerschap met Dongfeng Motors te versterken, mikt Peugeot op de groei van de Chinese markt. De joint venture plant een derde fabriek die haar productiecapaciteit in 2015 op 750 000 wagens zal brengen (nu 450 000) en die de grootste Peugeot-fabriek ter wereld zal worden. Het is zo dat China het eldorado is voor de autoconstructeurs waarvan de thuismarkt verzadigd is. De groeivooruitzichten in het Rijk van het Midden zijn spectaculair: de Chinese markt die de grootste afzetmarkt ter wereld is, zou tussen de komende 10 jaar nog eens verdrievoudigen, van 8 miljoen wagens in 2009 tot 25 miljoen in 2020. Geen wonder dat Peugeot aan het dromen slaat. De groep wil in die tijdsspanne haar marktaandeel in China van 3,4 % tot 8 % opkrikken en er in 2020 even veel auto’s verkopen als nu in heel Europa. Een erg ambitieuze doelstelling die volgens ons moeilijk haalbaar is aangezien China het aandeel van de lokale merken tot 70 % wil opdrijven (30 % nu). Intussen is de Europese markt sinds enkele maanden opnieuw aan het krimpen en de vooruitzichten voor 2011 zijn uiterst onzeker. We handhaven onze ramingen van de winst per aandeel op 2,80 EUR voor 2010 en 3,10 EUR voor 2011.

 

Koers op het moment van de analyse: 25,57 EUR

 

Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van 5,1 % van de wereldmarkt; realiseert 33 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een producent van apparatuur voor auto’s (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

 

Deel dit artikel