Analyse
Pernod Ricard: ongewijzigde strategie 7 jaar geleden - dinsdag 7 september 2010

Pernod Ricard voelt nog altijd de gevolgen aan de lijve van de dure aankoop van de vodkagroep Absolut in 2008.

Duur aandeel. VERKOPEN.

Door de kapitaalverhoging, om de schulden te verlichten, in het najaar van 2009 is de winst per aandeel 2009/2010 (boekjaar afgesloten eind juni) gedaald met 9 % tot 3,36 EUR terwijl de omzet met 2 % is toegenomen. Met een omzetstijging van 9 % en een 14 % hogere bedrijfswinst is Azië de belangrijkste markt geworden. We blijven daarentegen sceptisch tegenover de strategie ontplooid in Europa en de VS, die het economisch moeilijk hebben, om de focus te leggen op premium merken want die brengt hoge marketingkosten met zich mee.

Koers op het moment van de analyse: 59,41 EUR

 

Na Diageo is Pernod Ricard de grootste wijn- en sterkedrankenproducent ter wereld (Chivas, Martell, Mumm…); de groep nam in 2005 zijn Britse concurrent Allied Domecq over en in 2008 het wodkamerk Absolut.


Deel dit artikel