Analyse
Omega Pharma: nieuwe ontgoochelingen in de pijplijn? 7 jaar geleden - woensdag 1 september 2010

Nadat eerder de verkopen voor het tweede kwartaal tegenvielen, was het nu de beurt aan de winstgevendheid over het eerste halfjaar om te ontgoochelen. De verwachtingen van Omega Pharma voor 2010 zijn veel te optimistisch.

Op basis van een voorzichtiger scenario lijkt het aandeel ons correct gewaardeerd. HOUDEN.

 

Hoewel de verkopen met 3 % zijn gestegen in het eerste semester, daalde de bedrijfswinst voor afschrijvingen met 11 %. We hebben ons meermaals ongerust gemaakt over de impact van het indrukwekkende kostenbesparingsplan van 2009 op de verkopen op lange termijn. Vandaag gebeurt het omgekeerde en wordt de logica van het voorgaande op de helling gezet. De toegenomen investeringen (marketing, personeel, organisatie…) wegen nu wel op de marges. Op de ontluikende markten (11 % van de omzet) zijn de marges, die we lang als onhoudbaar hebben gezien, gedeeld door 3 en werd ons ergste scenario overtroffen. Bovendien blijven de positieve effecten van de herstructurering van de Franse activiteiten (18 % van de omzet, verkopen 1e semester : -5 % met constante perimeters) op zich wachten. Om de objectieven van 2010 (verkopen ;+4 %, bedrijfswinst voor afschrijvingen ; >+4 %) te halen, zal Omega Pharma in het tweede semester een omzetstijging van 5 % moeten neerzetten en zijn bedrijfsmarges voor afschrijvingen moeten optrekken van 14.2 % in het eerste semester tot 18 %... of een historische record van de groep! De investeringen in het eerste semester moeten zeer snel hun nut bewijzen, willen de cijfers niet opnieuw ontgoochelen. Wij zijn niet zo optimistisch : op basis van een omzetgroei van 5 % en marges van 16.5 % in het 2e semester, rekenen we op een winst per aandeel van 2,72 tegenover 3,19 EUR daarvoor.

 

Koers op het moment van de analyse: 27,79 EUR

 

Belgisch bedrijf dat in meer dan 35 landen voorschriftvrije producten (OTC – over the counter) levert aan apotheken. Realiseert 87 % van zijn omzet in Europa en zet zijn expansie in de groeilanden voort. Verdeelt ook generische geneesmiddelen in België (20 % van de omzet).

 

Deel dit artikel