Analyse
L'Oréal: verrassend winstherstel 7 jaar geleden - donderdag 2 september 2010

L’Oréal heeft in het eerste semester goed weerwerk geboden, maar volgens ons moet de belegger niet op een duurzaam sterke winstgroei rekenen, het enige dat de huidige hoge koers van het aandeel zou kunnen rechtvaardigen.

Het aandeel is te duur.
VERKOPEN.

 

Op basis van een omzetgroei van 10,2 % is de winst per aandeel in de 1ste jaarhelft dankzij gunstige wisselkoerseffecten met 19,9 % gestegen tot 2,23 EUR. De luxe- en de professionele producten, de twee segmenten die het hardst onder de crisis hebben geleden, kenden een opmerkelijk herstel dat deels te danken was aan de heropbouw van de stocks. Dankzij de drastische besparingen klom de bedrijfsmarge naar 16,1 %, bijna het peil van vóór de crisis. De ruimte om de kosten nog verder terug te dringen is nu echter beperkt (aantrekkende marketingkosten en grondstoffenprijzen). En aangezien de crisis in het westen nog niet is uitgewoed, zal de groei in de toekomst moeten komen van de minder dure producten en van de ontluikende landen, twee minder rendabele inkomstenbronnen. De activiteiten in de groeilanden (+13 % in het eerste semester) worden overigens stilaan belangrijker dan die in West-Europa. Maar de zware investeringen om ze verder uit te bouwen zullen op de marges wegen. We trekken onze raming van de winst per aandeel voor 2010 op tot 3,70 EUR (3,20 EUR voordien) en voor 2011 tot 4,00 EUR (3,35 EUR).

 

Koers op het moment van de analyse: 81,46 EUR

 

Met zowat 15 % van de wereldmarkt in handen is L’Oreal de grootste producent ter wereld van cosmetica voor zowel de consumentenmarkt als voor professioneel gebruik. De groep mikt op een snelle ontwikkeling in de groeilanden.

 


Deel dit artikel