Analyse
Fiat gaat zich splitsen. Wat te doen? 7 jaar geleden - dinsdag 28 september 2010

De groep Morgan Stanley heeft meegedeeld dat ze heet aandeel Fiat aanprijst met als koersdoel 18,50 EUR. Terwijl het aandeel schommelt rond de 10 EUR vinden we daarentegen het aandeel duur en raden af om het te kopen…

Het aandeel blijft duur.
VERKOPEN

 

Amerikaanse optimisme

Het is juist dat Morgan Stanley zijn advies voor Fiat heeft opgetrokken nadat het de top van Fiat heeft ontmoet. De Amerikaanse bank is overtuigd van de haalbaarheid van hun projecten en verklaarde dat de koers tot 18,50 EUR kan stijgen. Ze heeft echter geen periode aangegeven waarin dit zou kunnen gebeuren…
Deze sterke prijsstijging zou door de splitsing van de groep worden aangedreven. Fiat heeft beslist om zijn autodivisie af te splitsen van zijn andere industriële activiteiten zoals de productie van landbouwmachines van het filiaal Case New Holland. Volgens sommigen zal de splitsing toelaten om merken zoals Ferrari en Maserati, die vandaag te lijden zouden hebben van de associatie met minder prestigieuze merken zoals Fiat en Lancia, beter te valoriseren.

 

Het nodige realisme

In onze vooruitzichten voor Fiat hebben we weldegelijk rekening gehouden met de sterke resultaten van het eerste semester. We hebben inderdaad onze winstverwachtingen voor 2010 opgetrokken tot 0,13 EUR (tegenover 0,003 EUR voorheen). Maar in onze verwachtingen zitten ook de recente zwakke nieuwe wageninschrijvingen vervat. In augustus vielen de verkopen op jaarbasis in het Verenigd Koninkrijk (-65,5 %), Duitsland (-44,8 %) en Italië (-26,4 %) zwaar terug nadat de schrootpremie werd stopgezet.
Zelfs al heeft de groep als doelstelling om te groeien op de Zuid-Oost-Aziatische markten en de uitstekende resultaten van Brazilië daar ook neer te zetten dan nog zullen de problemen op de Europese markt op de cijfers doorwegen. Daarenboven zal de beoogde toename van het marktaandeel in China niet snel en gemakkelijk gebeuren (sterke concurrentie, verplichting om een Chinese partner te hebben).

 

Schemerzones en voorzichtigheid

Na de splitsing, voorzien voor begin 2011, zal de aandeelhouder van Fiat voor elk aandeel enerzijds een aandeel Fiat Spa ontvangen (dit filiaal zou moeten bestaan uit Fiat Group Automobiles, Ferrari, Magneti Marelli, Maserati, Teksid, Comau en andere commerciële en passagiersvoertuigen) en anderzijds een aandeel Fiat Industrial waaronder de vrachtwagens (Iveco), landbouwmachines (CNH), en de divisie Industrial & Marine zullen vallen. Maar eigenlijk is het nog niet duidelijk onder welk onderdeel deze en andere automerken zullen vallen. Fiat maakte al een simulatieoefening alsof de groep reeds een jaar geleden was gesplitst. Probleem is echter dat de omzet, de schulden en het patrimonium van beide filialen werd gebaseerd op cijfers van 2009. Ondertussen zijn de autosector en de Fiat groep evenwel danig geëvolueerd.
Gezien deze schemerzones is voorzichtigheid op haar plaats. We zijn niet de enige die vraagtekens plaatsen. Het ratingbureau Moody’s houdt de rating van Fiat tegen het licht (momenteel Ba1, volgens onze criteria vrij risicovol). En terwijl Morgan Stanley het aandeel koopt, geven andere specialisten zoals Nomura bijvoorbeeld een verkoopadvies. JP Morgan van zijn kant is van oordeel dat de koersen van beide aandelen het in 2011 en 2012 moeilijk kunnen krijgen onder invloed van de zware investeringen die de huidige operatie met zich zal meebrengen. De aandelen zouden minder kunnen opbrengen dan aandelen van andere autoproducenten.

 

Koers op het moment van de analyse : 10,95 EUR

 

Deel dit artikel