Analyse
Unilever: donkere wolken stapelen zich op 8 jaar geleden - donderdag 12 augustus 2010

Het tweede kwartaal was verre van schitterend. De vertraging van de economie doet de vrees rond de concurrentiekracht van de groep herleven en het groeipotentieel overtuigt de beleggers niet.

Duur aandeel. VERKOPEN ;

In het tweede kwartaal ging de winst per aandeel er 37 % op vooruit tot 0,37 EUR. De vergelijking loopt wat mank omdat dezelfde periode een jaar geleden zeer zwak was. Bovendien hebben wisselkoerseffecten, een gunstiger belastingsregime, de daling van de herstructureringskosten, minder pensioenlasten en een kleine meerwaarde in het voordeel gespeeld.
De groei van de omzet van haar kant is op vergelijkbare basis vertraagd in het tweede trimester (+3,6 %) ten opzichte van het eerste (+4,1%). En in West-Europa daalde de omzet zelfs met 2,2 %. De verkochte volumes daalden ondanks de lagere verkoopprijzen. Dit is volgens ons een verontrustende evolutie. Er kan worden gevreesd dat Unilever deze zone (goed voor eenderde van zijn activiteit) heeft verwaarloosd en te veel op de opkomende landen heeft gemikt.
Ondanks een vooruitgang op het vlak van innovatie kampt Unilever nog steeds met een competitiviteitsprobleem dat weegt op de bedrijfsmarge+ (deze is slechts met een magere 0,1 % toegenomen ondanks de herstructureringsinspanningen van 2009). De volgende maanden zullen moeilijk zijn gezien de toenemende concurrentiedruk (ook in de opkomende landen) en de hogere prijzen voor grondstoffen. Het nieuwe management heeft, sinds zijn aanstelling in januari 2009, aangegeven dat zijn ingrepen pas effect zullen hebben op de lange termijn. Maar gezien de regelmaat in de verbetering uitblijft, kan worden getwijfeld aan deze woorden. We bevestigen onze winstverwachtingen per aandeel: 1,30 EUR voor 2010 en 1,40 EUR voor 2011.

Koers op het moment van de analyse : 21,33 EUR

Unilever is een Brits/Nederlandse groep actief in voeding, verzorgings- en onderhoudsproducten. Bekende merken zijn Knorr, Becel, Dove…

Deel dit artikel