Analyse
UCB : advieswijziging 8 jaar geleden - woensdag 4 augustus 2010

In het eerste semester steeg de omzet slechts met 1 %. Er is op strategisch vlak nog werk aan de winkel.

De winstvooruitzichten hebben de voorbije maanden op de koers van het aandeel gewogen waardoor het aandeel niet meer duur maar correct gewaardeerd is.

Onze vrees voor eerder tegenvallende halfjaarcijfers is werkelijkheid geworden. De omzet ging er slechts met 1 % op vooruit (voor wisselkoersaanpassingen). De winst ging er weliswaar 12 % op vooruit (buiten niet recurrente elementen) maar van die 12 % kwam 5 % op conto van gunstige wisselkoersen. Voor het ogenblik slaagt UCB erin om zijn kosten te beperken, onder andere voor marketing. Maar de druk zal ongetwijfeld geleidelijk verhogen wanneer voor de nieuwe moleculen (Cimzia, Vimpat, Neupro) promotie moet worden gevoerd. Van deze wordt verwacht dat ze de vrij ‘oude’ productenportefeuille gaan verjongen en dynamiseren. De verkopen van de bestaande portefeuille daalden immers met 6 % terwijl de druk van generieken hand over hand toeneemt (vooral op Keppra, tegen epilepsie en belangrijkste medicijn van de groep). De manoeuvreerruimte is dus beperkt en UCB zal er alles moeten aan doen om zonder tegenkantingen zijn strategie uit te voeren (door zich te concentreren op zijn sterkte punten en uitgekiende partnerships aan te gaan). We behouden onze winstverwachtingen per aandeel op 1,25 EUR voor 2010 en 1,35 EUR voor 2011.


Koers op het moment van de analyse : 24,20 EUR


Sinds de verkoop van de chemiepoot en de overname van Celltech in 2004 is de Belgische groep UCB een zuiver biofarmabedrijf dat zich concentreert op het centrale zenuwstelsel en op het immuunsysteem.

Deel dit artikel