Analyse
Metro: herstructureringen drukken winst 8 jaar geleden - vrijdag 6 augustus 2010

De Duitse retailgroep heeft een moeilijk halfjaar achter de rug. Ze kampt met de crisis, die de omzetgroei afremt, en het zware reorganisatieprogramma weegt nog steeds zwaar op de winst. Beterschap wordt vanaf de tweede jaarhelft verwacht.

Maar desondanks blijven we het aandeel duur vinden.
VERKOPEN.

Met een omzetgroei van 2,4 % boekte de Duitse detailhandelsgroep halfjaarcijfers in lijn van de verwachtingen. In juli draaiden de zaken alvast goed en Metro verwacht dat de lichtjes verbeterende trend ook in de 2de jaarhelft zal doorzetten. Het in 2009 gelanceerde zware herstructureringsplan waarbij onder meer 15 000 banen sneuvelen en dat tegen 2012 1,5 miljard euro aan kostenbesparingen moet opleveren, begint stilaan de eerste vruchten af te werpen maar die inkomsten worden momenteel nog ruim overklast door de hoge eenmalige kosten die de reorganisatie met zich meebrengt. De groep verhoogt alleszins haar investeringsbudget voor 2010. We handhaven onze winstramingen voor 2010 op 2,15 EUR per aandeel, maar verlagen voorzichtigheidshalve die van 2011 (trager dan verwacht economisch herstel) van 3,24 naar 2,74 EUR per aandeel. Pas vanaf 2012 zullen de positieve effecten van het herstructureringsplan ten volle spelen. We mikken dan op een winst van 3,38 EUR per aandeel. De verkoop van de warenhuisdivisie Kaufhof (waartoe ook Inno behoort) zou volgens de topman 2 à 3 miljard euro moeten kunnen opleveren. Er zouden zich enkele kandidaten gemeld hebben, maar de schuldencrisis zou het verkoopproces parten spelen.

Koers op het moment van de analyse : 41,14 EUR

De Duitse distributeur Metro is met ruim 2100 vestigingen actief in 34 landen : cash&carry (Metro en Makro), de Real hypermarkten, de elektronicawinkels Saturn en Media Markt, en de warenhuizen Kaufhof en Inno. Een kleine 40 % van de omzet wordt in Duitsland gerealiseerd.

Deel dit artikel