Analyse
Heineken, een bedreigd merk 7 jaar geleden - donderdag 26 augustus 2010
De groep zag haar winst per aandeel in het eerste halfjaar wel met 15 % toenemen, maar moet met lede ogen toezien hoe haar belangrijkste uithangbord barsten begint te vertonen.

Het aandeel is duur.

VERKOPEN.

 

Dankzij de daling van de bedrijfskosten (besparingen) en van de financiële lasten (minder schulden), steeg de winst per aandeel (exclusief eenmalige resultaten) in de eerste jaarhelft met 15 %. De omzetcijfers waren echter allesbehalve bevredigend: de groep verkocht 3,9 % minder bier, terwijl de gemiddelde verkoopprijzen slechts met 1,9 % stegen. Erger is dat het merk Heineken begint te verzwakken. Hoewel dit premiumbier maar 20 % van de verkochte volumes vertegenwoordigt, is het erg belangrijk voor de rentabiliteit. Welnu, terwijl de groep de afgelopen 20 jaar de verkoop van haar be-kendste merk jaarlijks met gemiddeld 7 % zag toenemen, beperkte de groei zich in de eerste helft van dit jaar tot 4,1 %. Volgens ons is het gezien de moeilijke socio-economische situatie in de ontwikkelde landen niet uitgesloten dat Heineken zijn ambitieuze groeidoelstellingen voor zijn premi-ummerken zal moeten verlagen. Vraag is of de opkomende landen (40 % van de omzet), waar andere bierreuzen, o.m. AB Inbev de afgelopen jaren hun positie versterkten, voor voldoende winstgroei op groepsniveau kunnen zorgen. We laten onze ramingen van de winst per aandeel voor 2010 en 2011 op 1,78 en 2,00 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse : 35,20 EUR

 

De Nederlandse brouwer Heineken heeft zich na de overname van het Mexicaanse Femsa Cerveza naar de tweede plaats gehesen binnen zijn sector op wereldvlak. De voorbije jaren versterkte de groep zich in Europa en dan vooral in Oost-Europa en in Rusland.

 

Deel dit artikel