Analyse
GM terug van weggeweest 7 jaar geleden - maandag 23 augustus 2010

Na zijn faillissement en zijn redding door de Amerikaanse regering, wil General Motors terugkeren naar de beurs.

Het wordt een van de grootste beursintroducties in de VS ooit. Dit najaar, amper anderhalf jaar na zijn faillissement en zijn redding door de Amerikaanse regering, wil General Motors terugkeren naar de beurs van New York. Maar kan de ex-nummer één na decennia van strategische blunders echt zo snel een nieuwe beurscarrière aan ? Kan hij de beleggers een overtuigend dossier voorleggen ?
Nu is het wel zo dat de groep grotendeels verlost is van haar schulden. En dat ze zich al heel wat inspanningen heeft getroost om haar conditie te verbeteren. Zo heeft ze zich van verschillende activa ontdaan en spitst ze zich nu toe op vier uithangborden (vroeger zeven) die via een fors afgeslankt distributinet verdeeld worden. Bovendien heeft GM flink in het aantal werknemers gesnoeid (-30 %) en werd een groot aantal fabrieken gesloten. Het feit dat de groep in het 1ste semester opnieuw winst boekte, bewijst overigens dat ze aan de beterhand is. Maar is dat voldoende om zich tot een ritje te laten verleiden? We moeten voor alles nuchter blijven. Het goede halfjaarrapport was vooral te danken aan de tijdelijke schrootpremie en mag niet geëxtrapoleerd worden. Voor de tweede jaarhelft en voor 2011 zijn de omzetprognoses alvast allesbehalve schitterend omwille van de vertaging in China, de belangrijkste afzetmarkt van GM. Zou het kunnen dat de hoofdaandeelhouder van de groep, de Amerikaanse federale overheid, op een snelle beursintroductie aanstuurt omdat ze nu nog haar kans schoon ziet om er onder gunstige omstandigheden gedeeltelijk uit te stappen? Bovendien kan de regering Obama met deze operatie de doeltreffendheid van haar tussenkomst bewijzen, een aardige troef zo net vóór de tussentijdse verkiezingen van november …
Men kan zich dus terecht afvragen of de beursintroductie wel zo’n goed idee is. Alles hangt uiteraard af van de (nog onbekende) prijs, maar waarschijnlijk zal die gebaseerd zijn op de waardering van de andere autoconstructeurs, en dan is het sop de kool niet waard.

Deel dit artikel