Analyse
Philips 8 jaar geleden - donderdag 22 juli 2010

De groep kon in het tweede kwartaal opnieuw met omzetgroei uitpakken, maar de groeivooruitzichten volstaan niet om het huidige koerspeil te rechtvaardigen.

Trekt voor 2010 verwachte marges op

De groep kon in het tweede kwartaal opnieuw met omzetgroei uitpakken, maar de groeivooruitzichten volstaan niet om het huidige koerspeil te rechtvaardigen. Duur aandeel. 
VERKOPEN.

De verkoopcijfers verbeterden ook in het 2de kwartaal, maar iets minder dan gehoopt. De groeilanden deden het bijzonder goed en de divisies consumentenproducten (+20 %) en verlichting (+13 %) zetten een puike prestatie neer. Maar dat was volgens ons vooral het gevolg van het feit dat de stocks die tijdens de recessie opgeruimd waren, weer aangevuld werden en van eenmalige gebeurtenissen. Zo deed de wereldbeker votbal de verkoop van tv’s met 30 % stijgen. Bij gebrek aan een duidelijk herstel van de wereldeconomie blijven wij echter voorzichtig. De groep hoopt wel de voor dit jaar eerder vooropgestelde bedrijfsmarge van 10 % te overtreffen. De doorgevoerde kostenbesparingen beginnen blijkbaar volop vruchten af te werpen. Wij laten onze ramingen van de winst per aandeel voor 2010 en 2011 echter voorlopig ongewijzigd op respectievelijk 0,83 en 1,17 EUR.
Intussen is onze ongerustheid i.v.m. het zwakke budget dat Philips voor Onderzoek&Ontwikkeling uittrekt, wat gesust. De groep besteedt nu 7 % van haar omzet aan O&O, terwijl het gemiddelde van de sector maar 5 % bedraagt. Een goed punt voor Philips, want in technologieland is innovatie de sleutel tot het succes.

Koers op het moment van de analyse : 23,89 EUR

Philips is een gediversifieerd Nederlands bedrijf dat zich na een lange herstructurering specialiseert in medische uitrustingen, verlichting en consumentenelektronica.

 

Deel dit artikel