Analyse
Telefonica 8 jaar geleden - maandag 14 juni 2010

Dankzij zijn sterke aanwezigheid in Latijns-Amerika heeft de Spaanse operator meer groeipotentieel dan de meeste van zijn Europese collega’s. En hij toont zich erg gul voor zijn aandeelhouders.

Dankzij zijn sterke aanwezigheid in Latijns-Amerika heeft de Spaanse operator meer groeipotentieel dan de meeste van zijn Europese collega’s. En hij toont zich erg gul voor zijn aandeelhouders. Goedkoop aandeel.
KOPEN.

Intercontinentaal leider
In termen van beurskapitalisatie is de Spaanse operator Telefonica de vierde grootste ter wereld. In Europa en in Latijns-Amerika is het de grootste geïntegreerde operator (vaste en mobiele telefonie, internet en tv). De groep realiseert 40 % van haar omzet op haar Spaanse thuismarkt en 40 % in Latijns-Amerika waar ze marktleider is vóór het Mexicaanse America Movil. Telefonica is nummer 1 in Brazilië, Argentinië, Chili en Peru, en is prominent aanwezig in Colombia, Mexico en Venezuela. Dankzij de overname van Cesky Telecom (2005) en O2 (2006) heeft de groep voet aan de grond in het VK, Ierland, Duitsland, Slowakije en de Tsjechische Republiek. En ten slotte houdt Telefonica participaties aan in Telecom Italia en in Portugal Telecom.

Schokbestendig
· De conjunctuuromslag in Spanje liet het ergste vermoeden. Maar Telefonica doet beter dan alleen maar overleven. In 2009 groeide het aantal klanten van de groep met 2,1 % tot bijna 265 miljoen en steeg de winst per aandeel met 4,5 % (de EBITDA klom naar 39,8 %), en dat ondanks de omzetdaling (-2,1 %). Die goede prestatie moet ongetwijfeld toegeschreven worden aan Latijns-Amerika, maar ook elders hield de groep zich kranig. In Spanje viel de omzet ondanks de daling van het bbp en de forse stijging van de werkloosheid (op een jaar zowat verdubbeld tot bijna 20 %) slechts met 5,4 % terug. De winst per aandeel verloor 7,3 % (*).

· De schade kon beperkt worden dankzij een aantal elementen :
– uitgaven voor internet worden prioritair; door abonnementen en “pakketten” (vaste en mobiele telefonie, internet, tv) hangen de klanten vast;
– de Spaanse telecomregulator is toegeeflijker dan elders in Europa;
– de concurrentie is minder fel in Spanje dan in de rest van Europa.
· Zo lag de EBITDA van Telefonica in 2009 nog altijd boven de 49 %, een peil waarvan de andere Europese operatoren, die op hun lokale markt tevreden moeten zijn met ongeveer 35 %. alleen maar kunnen dromen. Elders in Europa (20 % van de omzet) deed Telefonica ook meer dan alleen maar standhouden. Het bedrijfsresultaat steeg met 4,1 %. O2 blijft overigens in Duitsland en het VK marktaandeel winnen. Ondanks een bemoedigend eertse kwartaal blijft het herstel in Europa weliswaar kwetsbaar, maar aangezien de groep haar groei ergens anders haalt, moet ze dat te boven komen.

Latino ambiance
· In Europa heeft de telecommarkt zijn verzadigingpunt bereikt (penetratiegraad van meer dan 100 % voor de mobiele telefonie) en wordt de regulering steeds strenger (verlaging van roaming- en interconnectietarieven), terwijl het mobiele internet minder dreigt op te brengen dan verwacht (giganten als Apple en Google azen op de niche en de operatoren die in de infrastructuur investeren, riskeren het leeuwendeel van de kosten te moeten dragen voor een beperkte winst).
· Sinds enkele jaren is Latijns-Amerika echter de groeimotor van de groep. De zone is minder getroffen door de crisis en blijft veelbelovend. Zo bedraagt de mobiele penetratiegraad 90 % in Brazilië, 75 % in Mexico en 65 % in Peru. In 2009 steeg het bedrijfsresultaat van Telefonica in Latijns-Amerika met 10,1 %, terwijl de EBITDA er tot 39,8 % toenam en de komende jaren de rentabiliteit van de hele groep zal op peil houden.

Viva Brasil
Ter plaatse sinds het begin van de jaren ’90 heeft Telefonica zijn aanwezigheid in Zuid-Amerika geleidelijk en tegen een redelijke prijs uitgebreid. De groep is geografisch goed gediversifieerd, waardoor lokale schokken kunnen opgevangen worden. Brazilië draagt momenteel voor 16 % tot de groepsomzet bij, maar als Telefonica de participatie van Portugal Telecom in de Braziliaanse operator Vivo binnenhaalt, wordt dat 20 %. Toen de Portugezen haar bod afwezen, heeft de groep alvast haar prijs met 14 % opgetrokken. Rekening houdend met de synergieën die voortvloeien uit de toenadering tussen Vivo en Telesp, haar Braziliaanse vastetelefoniepoot, vinden wij dat nog altijd redelijk. De overname zou ook het (gulle) dividend niet in gevaar brengen.

Het is het moment
De economische omslag en de zwakke vooruitzichten in Spanje en in de rest van Europa wegen overdreven zwaar op de koers. Want Telefonica beschikt over de nodige troeven om de crisis in Europa te boven te komen en kan op Latijns-Amerika rekenen om zijn prestaties een boost te geven. De recente daling van de euro moet de groep daarbij een handje kunnen helpen. Voldoende om investeringen (overnames, infrastructuren) en mooie dividenden te blijven verzoenen.
In onze winstprognoses zijn wij voorzichtiger dan de groep (wij mikken op 1,80 EUR winst per aandeel voor 2010 en op 1,90 EUR voor 2011), maar toch blijven we voor dit jaar op een dividend van 1,40 EUR bruto rekenen (1,15 EUR over 2009) en van meer dan 1,75 EUR over 2012 (dividendrendement van ±8 % bruto). Profiteer van de huidige koerszwakte om te kopen.

(*) exclusief overnames en verkochte activa

Koers op het moment van de analyse : 15,95 EUR

Deel dit artikel