Analyse
Mabuchi: advieswijziging 7 jaar geleden - donderdag 3 juni 2010

De crisis is nog slechts een kwade herinnering. Mabuchi is vast van plan om alles uit het herstel te halen. De recente baisse is een buitenkansje.

Het aandeel is goedkoop.
KOPEN.

 

Velen twijfelden eraan of Mabuchi het tij zou kunnen keren na de crisis, maar de groep heeft een denderend 1ste kwartaal achter de rug. O.m. dankzij de forse opleving van de vraag (+100 %) naar kleine elektrische motoren voor voertuigen (achteruitkijkspiegels, sloten, raambedieningen…) kon de groep met een omzetgroei van 63 % uitpakken. Deze markt is in enkele jaren tijd tot een belangrijke pijler van de groeistrategie van Mabuchi uitgegroeid. De activiteit genereert momenteel meer dan de helft van de omzet van de groep, tegen een kwart 10 jaar geleden. De heroriëntering op motoren voor auto's was blijkbaar een goede gok. Temeer daar deze nichemarkt minder gevoelig is voor prijsdruk dan andere segmenten (audiovisuele sector, informatica, consumentenelektronica…). In 10 jaar tijd is de prijs van een motor die bestemd is om in wagen ingebouwd te worden slechts met 5 à 6 % gedaald, terwijl de prijs voor alle toepassingen door elkaar genomen met gemiddeld 26 à 27 % naar beneden ging. Daardoor komt het dat Mabuchi zijn rentabiliteit beter op peil kon houden dan een aantal van zijn concurrenten.
Voor 2010 en 2011 ramen wij de winst per aandeel op 170 en 180 JPY.

 

Koers op het moment van de analyse : 4560,00 JPY

 

De Japanse groep Mabuchi is de grootste producent ter wereld van kleine elektrische motoren voor consumentenelektronica : cd-, dvd- en mp3-lezers, fototoestellen, printers… Levert vooral aan de automobielindustrie (meer dan 50 % van de omzet), met als voornaamste toepassingen raambediening, centrale vergrendeling, buitenspiegels.

 

Deel dit artikel